Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

60 kilometer i timmen på ett par sekunder

/
  • I hastigheter på 60 kilometer i timmen drar han fram, Stefan Daubner från Hegled, på sin nyss egen­händigt byggda elcykel.
  • På pakethållaren ligger batteriet. Ett kraftigt batteri som kostade 4 000 kronor men som det är bra ”kräm” i.– Jag körde fem mil i går och mätaren visade att batteriet fortfarande var fulladdat, så med den här cykeln kan jag köra långt, säger Stefan Daubner. På bilden syns också styrdosan under sadeln och den klo-broms han själv satt fast.
  • Själva elmotorn ryms i den här dosan på baknavet. Motorn ger motsvar­ande 1,3 hästkrafter vilket räcker till topphastigheter kring60 kilometer ­i timmen.
  • På styret sitter tum­gasen och en liten instrumentbräda som visar batteriets laddning. Dessutom handtaget till bromsen på bakhjulet.

Stefan Daubners cykel är helt tyst och snabb. Topphastigheten når han redan efter några sekunder.

Annons

Stefan Daubner i Hegled, nära Orrviken, har semester men har samtidigt svårt för att sitta med armarna i kors.

För att inte sitta sysslolös bestämde han sig för att bygga en egen cykel, fast en alldeles speciell cykel.

Stefans cykel drivs av en elmotor på hela 1 000 watt och accelererar därmed våldsamt snabbt. Topphastigheten ligger på 60 kilometer i timmen, en hastighet han uppnår efter bara några sekunder.

Det dammar till litegrann på grusvägen då Stefan Daubner drar iväg med sin cykel. Men något oväsen är det knappast tal om. Den går i det närmaste helt tyst, miljöpåverkan kan man knappast prata om överhuvudtaget.

Elcykeln är byggd på en gammal damcykel. Delarna till eldriften har han köpt från Kina via internet. Stefan jobbar i vanliga fall med vattenkraft så han är tämligen bekant med allt vad elhantering heter.

– Hela byggsatsen kommer i ett kit där instruktionerna var lite knepiga att följa, säger Stefan.

Men inte värre än att han på bara några dagar kunde sätta samman sin unika cykel.

I korthet så ligger det en styrbox under sadeln och på pakethållaren ett rejält batteri på 1 000 watt. Själva motorn är inbyggt i bakhjulets nav. Motorn är på ungefär 1,3 hästkrafter. Det räcker gott eftersom cykeln i sig är så lätt. Gasen är en typ av tumgas à la skoter.

– Den enda svaga punkten är bromsarna. Det finns ingen vanlig baktrampsbroms med pedalerna. I stället har jag satt dit en ”klo-broms” på bakhjulet men den är i svagaste laget så där måste jag klura ut en bättre lösning, säger Stefan.

Och kraftiga bromsar kan behövas då han lätt kommer upp i 60 kilometer timmen. Han funderar på att sätta på skivbromsar liknande de som finns på mountainbikes.

Allt är bra med andra ord – prestanda, miljöpåverkan och drift är i världsklass. Bara en hake. Den är inte laglig.

– En elcykel får inte ha en motor som är starkare än 200 watt, min är på 1 000 watt. Dessutom har den tumgas, det är tydligen inte heller lagligt, säger han lite uppgivet.

Men han vet att hans cykel redan i dag är hett eftertraktad av många.

– Alla som ser min elcykel vill ha den, säger Stefan Daubner och drar i väg alldeles ljudlöst längs den lilla grusvägen.

Mer läsning

Annons