Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

El på Meråkerbanan klar fem år tidigare

Elektrifieringen av Meråkerbanan kan påskyndas och vara klar fem år tidigare än planerat.

– Hade inte Jämtland hjälpt till skulle det inte ha blivit verklighet, säger Per Åsling (C).

Annons

På tisdag fattas det formella beslutet om att starta en organisation för att påskynda elektrifieringen av järnvägen från Storlien till Trondheim. Men enligt Arne Braut, vice fylkesordförande i Syd Tröndelag, är det så gott som klart.

– Järnbaneverket och Trafikverket har gjort en plan för elektrifiering, men det handlar om tio år framåt i tiden. Vi har inte tid att vänta på det, säger han.

Det är regionstyrelserna i Nord- och Syd Tröndelag som är drivande i den fråga som har diskuterats i många år. Planen är att organisationen ska påbörja projektering och sedan teckna avtal med norska staten om att de ska ta ansvar för ett eventuellt lån och räntekostnader.

Hur bygget ska finansieras tills staten går in med pengarna är fortfarande oklart, men troligen tas banklån på ungefär en miljard.

Arbetet planeras starta under 2013 och det är tänkt att järnvägen ska stå färdig 1 juli 2015. Det är ungefär fem år tidigare än norska statens planering.

– Tidigare har den norska regeringen trott att det har varit en jämtländsk fråga att elektrifiera Meråkerbanan, men genom vårt arbete har de förstått nu att det är viktigt för Norge också. Det visar att politiskt långsiktigt arbete lönar sig, säger Per Åsling, som precis har kommit tillbaka från konferensdagar i Norge om järnvägen.

Och en elektrifiering betyder mycket.

– Gods som körs på landsvägen kan förflyttas till järnvägen och resenärer kan färdas snabbt och smidigt. Nu kan vi knyta ihop Jämtland och Trondheim och snabbtåg mellan Stockholm och Trondheim kan bli verklighet, säger Per Åsling.

Mer läsning

Annons