Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östersunds bilister förda bakom ljuset?

Vid korsningen Hamngatan - Rådhusgatan, kör många dagligen mot rött ljus. Körskolorna lär ut att man får köra mot rött ljus där. Men Bengt Lövros, förundersökningsledare hos polisen i Östersund, säger att man bryter mot lagen.

Annons

Trafiksignalerna längs Rådhusgatan har i många år irriterat bilisterna i Östersund. Om man har ett ärende till busstorget i Östersund och ska åka ut därifrån brister gärna omdömet för många bilister. Det gäller för de som har för avsikt att svänga vänster och köra norrut på Rådhusgatan.

För att få en möjlighet att korsa Rådhusgatan nedanför biblioteket så måste man invänta att de som kör på Rådhusgatan får rött ljus. Då har man chansen att åka men då är det ju rött ljus på Rådhusgatan i nordlig riktning. En del bilförare stannar och blockerar korsningen men den större delen av bilisterna kör mot rött ljus.

– Jag anser att man får köra mot rött ljus, men man måste väja för fotgängarna, säger Jan Asplund trafiksamordnare på Östersunds kommun.

Förundersökningsledare Bengt Lövros, på polisen i Jämtland har en annan uppfattning. Han har även skickat en fråga till åklagarmyndigheten i Östersund för att få ett svar. Det är den myndigheten som bestämmer om det är rätt eller fel.

– Kör man mot rött ljus skulle jag redovisa till åklagaren att man brutit mot lagen, säger Bengt Lövros.

Anders Könberg, enhetschef för trafikpolisen i länet, läser direkt ur vägmärkesförordningens tredje kapitel när ÖP träffar honom. Paragraf 6 tolkar han som att det är ett brott att köra mot rött ljus i den här korsningen.

– Om syftet med korsningens utformning är att man ska få svänga vänster. Då är trafiksignalerna felplacerade, säger Anders Könberg.

Andersson trafikskola har i många år lärt ut att man får köra mot rött ljus i den här korsningen.

– Vi anser att det röda ljuset är för bilisterna som redan finns på Rådhusgatan och färdas i nordlig riktning, berättar Lars Anderzon på Anderzons Trafikskola. Givetvis måste man lämna företräde för fotgängarna som har grönt ljus.

Under flera år har trafikskolan haft en dialog med kommunens ansvariga. Det har funnits trafiksignaler även för fordon som lämnar busstorget, men det här anser Lars Anderzon är den smidigaste lösningen just nu.

– Det är ju inte så roligt att lära ut att man får köra mot rött ljus i en korsning. När fordonen stannar för det röda ljuset blir det ett allmänt kaos i den här korsningen. Jag tror att i grund och botten är det här en kostnadsfråga för kommunen som är orsaken till det hela.