Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Över 1000 svar om svajig mobiltäckning

Vårt upprop om mobiltäckningen i länet har fått mängder av gensvar. Resultatet visar på stora brister och massor av irritation. Vi frågade "har du någon täckning?" och fick "dålig!" till svar.

Annons

Strax över 1000 personer har rapporterat om sin mobiltäckning i Jämtland och Härjedalen på mobilkartan. Här berättar fem av dem om sina problem.

Zazza Carlén i Gisselås

"Mobiltelefonen fungerar i bästa fall nära skafferiet eller bakom vedboden"

Här är det bara Telia som fungerar. Mina syskon har kommit hit med Tre och andra operatörer men de funkar inte alls. Jag bor 400 meter från E 45:an i Gisselås, Hammerdal. Man tycker att det borde fungera nära en E-väg. Men mobiltelefonen fungerar i bästa fall nära skafferiet eller bakom vedboden. Man måste stå stilla.

Vi bodde i Döviken i Ragunda förut och där hade vi bredband från Net1 via en USB-sticka som man kopplade in i datorn. Det var jättebra. Men här funkar det inte alls. Först köpte jag en inomhusantenn och satte i datarummet. Sedan köpte jag en utomhusantenn. Det fungerade bara sådär. Man åkte ut när man just skulle betala något på datorn eller skriva ett mejl.

Jag började att deppa ihop och hörde mig för med alla operatörer. Inget skulle gå. Till slut var det bara Bredbandsbolaget som gick, men det är ju dubbelt så dyrt. Och när jag frågade dem om jag kunde koppla bort bredbandet när jag var bortrest sa de att om jag gjorde så skulle jag aldrig mer kunna få det igen.

Nu har jag fast telefon via bredbandet och det betyder att man blir utan telefon ofta eftersom den går på ström. Den senaste tiden har vi haft strömavbrott var tredje, var fjärde dag ungefär.

Det där med mobilen var ju ett elände när jag höll på att prata med Net1 om problemet med bredbandet. De ville att jag skulle sitta vid datorn så att jag kunde göra grejer på den samtidigt som vi pratade. Men det gick ju inte. Jag kunde ju bara ställa mig bakom vedbon. Jag vet att man får ta lite när man bor på landet, men frågan är ju hur mycket".

--------------------------

Mimmi Dahlström, Hårbörsta

"Oftast åker vi in till någon hotell-lobby i Åre för att kunna arbeta".

"Vi bor i Hårbörsta ovanför Chokladfabriken i Åre. Vi har Telenor och det funkar hyfsat när det inte är så mycket folk i byn. Orsaken till att vi inte har Telia är att vi bor i Stockholms skärgård på somrarna. Där är det bara Telenor som fungerar. Telia fungerar inte alls. Man kan ju inte byta abonnemang varje halvår.

Innan vi köpte det här huset i Åre kollade vi anknytningarna, att telefonen skulle fungera. Telenor sa att det var kundens ansvar att göra det. Det var bara det att vi kollade på sommaren. När jul och nyår kom blev vi av med täckningen.

Vi driver Äventyrens Ö i skärgården på somrarna och Åre ledarskapsakademi. Vi har mobilt internet kopplat till datorn och det fungerar 23.30 på kvällarna när gästerna i byn går och lägger sig. Kunder förväntar sig att de ska få svar på förfrågningar med vändande post, men under högsäsong får de i värsta fall svar elva timmar senare. Jag får då inleda varje mejlsvar med en förklaring av den dåliga täckningen häruppe. Jag tycker inte att det är orimliga förväntningar att man ska kunna svara på mejl direkt. Världen fungerar så i dag. Oftast åker vi in till någon hotell-lobby i Åre för att kunna arbeta.

Den enda lösningen om inte Telenor ökar kapaciteten i masten är att vi får in fiber. Men trots att vi har intresseanmälningar från 10-12 grannar får vi inget gehör från Jämtkraft. De vill att vi ska se till att avtalen signeras, men det är väl ändå inte kundernas jobb!"

---------------------------

Erik Jonsson i Hackås

"Det är för djäkligt. Vi har haft det så här i 16 år. Telia sa att vi kunde få en förstärkare men då skulle vi få betala den plus ett abonnemang på 1 000 kronor i månaden. Men vi har ju redan mobilabonnemang".

Jag startade bilverkstaden här vid Strömbacka kvarn i Hackås 1998. Verkstaden ligger hundra meter från E 45:an, men vi har ingen täckning alls. 16 år utan förbättring. Man får vara glad att det går att ringa nödsamtal. Bristen på täckning påverkar både oss och kunderna. Vi har förlorat massor av kunder på det här viset. Jag har plockat bort mobilnumret till verkstaden från reklamen, det är ju ingen idé att ha.

Kunder som hör av sig och vill att man ska återkomma på telefon förstår inte att man inte har ringt på hela dagen och hemma är det inte populärt. När jag kommer hem och ska käka då rasslar det till och alla sms och samtal kommer. De viktigaste måste jag ju svara på då. Värst är när det kommer ett sms med "lämna nyckeln i bilen, jag kommer och hämtar efter jobbet. I bästa fall är man kvar när de kommer.

Det här drabbar inte bara oss utan Strömbacka kvar som har pub och så de som bor här. Vi ligger i en svacka. Att skaffa en riktningsantenn här skulle inte hjälpa. Den täcker för lite inne på verkstaden.

Kommunen har varit här och mätt flera gånger och hjälpsamma kunder har engagerat sig och skrivit skrivelser. Jag har en kund som säger att det nog skulle räcka med att höja masten någon meter, men Telia erbjöd en förstärkare som vi skulle få bekosta installationen av. Dessutom skulle verkstaden få betala ett abonnemang på över 1 000 kronor i månaden. Men vi har ju redan abonnemang! Dessutom skulle en sådan förstärkare bara hjälpa oss, inte grannarna. Men jag har inte råd med ett sådant abonnemang. Som tur är har vi fast telefon.

Vi har kunder som kör taxi. De upptäckte att det finns ett ställe i köksfönstret, de ställer sina telefoner på en liten träbit där när de är här och väntar på sina bilar, de måste ju få veta om de har nya körningar. Där i fönstret ringer det åtminstone, men de kan inte svara utan måste springa ut och försöka hitta ett ställe där det är täckning.

Det är så retsamt. Man ser nya master resas runt omkring och det är irriterande att se operatörernas reklam hela tiden.

---------------------

Charlott Olofsson, Kläppen

"Enligt täckningskartan är det jättefint här"

"Vi bor i Undersåker, en mil från Åre torg. Vi har Telia och enligt deras täckningskarta är det jättefin täckning här. Men det är alltid dåligt, jag har antingen en eller två pluttar. Ska jag ringa får jag gå ut på altanen. Det var samma med Iphone 4, nu har jag Iphone 5. Det är svårt när man är sambo med en Ica-handlare. Han bor i telefonen. Jag vill inte att han ska använda vår fasta telefon, då skulle det ringa jämnt.

Jag kollade upp Telias utbyggnadsplaner. De har inga som helst planer på att bygga ut här. Vi har aldrig haft 3G men de kommer säkert att försöka sälja på oss 4G-abonnemang.

Jag tycker att det har blivit en drastisk försämring sista tiden, fast vi bor på en höjd. Jag har kollat upp om vi skulle kunna ha en extra antenn, men jag vet inte. Det blir så mycket strålning. En gång var vi tvungna att ringa efter ambulans. Då bröts den fasta telefonen direkt efter att vi hade ringt. Den hade stängts av för de grävde för en reparation en bit bort på grusvägen. Mobilen fungerade förstås inte. Det var tur att vi hade hunnit ringa ambulansen den gången".

--------------------

Anne Hansen Andersson, Henningskälen

"Vi har kunnat ringa tre gånger sedan augusti"

Vi har haft problem sedan Telia kopplade bort vår fasta telefon 2011. Vi är så trötta på det här. Telia har varit här och mätt täckningen och de säger att det är bra, men de mäter på vägen. Där vill jag inte ringa. Ska man behöva vara ute när man pratar i telefon? På somrarna har vi en stol ute, men på vintern?

Vi hade bra täckning förr. Så började de att bygga vindkraftparken i Ollebacken och då tog de all kräm från masten eftersom det blev mer folk här. Sedan kom kraften aldrig tillbaka fast vindkraftparken är färdigbyggd.

Enda stället där det ibland går att ringa på mobilen är vid bänken i köket. Där låter jag telefonen ligga, men om någon ringer upp så får jag inte samtalet. Trots att det finns markering på telefonen att det finns täckning fungerar det inte. Värst var att allt detta började strula när jag precis startade mitt företag och vi planerade bröllop. Vi fick åka in till Strömsund och sitta på kafé och ringa.

Det är lite lustigt, huset på gården här där vi bor hade byns första telefonväxel. Så kom inte och säg att allt blir bättre. Det blir det inte.

Jag tror vi har lagt ut tusentals kronor på nya mobiltelefoner för att försöka ha någon som tar emot signaler bättre. Nu har jag köpt en med två inbyggda antenner. Vi har en grej på väggen som ska fungera i stället för den fasta telefonen. Vi har kunnat ringa med den tre gånger sedan i augusti.

Så här ska det inte få vara. Man känner sig ju isolerad".

På torsdag berättar vi om hur mycket som hänger på rätt telefon och på fredag berättar vi om förslaget om hur allt ska bli bättre. Dessutom kan du ställa dina frågor direkt till IT-minister Anna-Karin Hatt (C) i en chatt här på op.se.