Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Övergivna skrotbilar – ett växande problem i länet

Antalet avställda men inte skrotade bilar har ökat med 30 procent på tio år.

Annons

Det visar en ny kartläggning från Håll Sverige Rent. I dag finns det över en miljon övergivna skrotbilar i landet. Och Jämtland är drabbat. Tre av de sju kommuner i länet, som svarat Håll Sverige Rent, har problem med skrotbilar.

"Övergivna skrotbilar läcker miljöskadliga vätskor, förfular omgivningen och kostar kommunerna tiotals miljoner kronor varje år i bortforsling. Det är hög tid att regeringen på allvar tar tag i miljöproblemet", säger Anna Linusson, vd Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.

Skrotbilar är, enligt Håll Sverige Rent, ett växande samhällsproblem.

"I över 80 procent av fallen med dumpade skrotbilar får skattebetalarna stå för hela eller delar av kostnaden för de övergivna skrotbilarna", konstaterar Anna Linusson.

Var femte bilägare som har kvar en avställd bil, tillverkad innan 1987, vill skrota den men upplever transportkostnaden som ett stort hinder.

Bilproducenterna har här ett ansvar för att ta hand om uttjänta bilar och se till att dessa återvinns. Detta enligt ett EU-direktiv som infördes i Sverige 2007. Reglerna syftar till att förebygga uppkomsten av avfall från fordon och innebär i att bilproducenterna ska se till att det finns mottagningsställen där bilägaren kan lämna in sin uttjänta bil kostnadsfritt. Detta gäller dock bara under förutsättning att bilen inte saknar värdefulla delar. Och bilägaren måste bekosta transporten till bilskrotningen.

Under åren 1975-2007 fick svenska bilägare en skrotningspremie när de lämnade en bil till skrotning. Systemet betalades av skrotningsavgifter på nyregistrerade fordon. Under perioden 2001-2007 genomförde Håll Sverige Rent en stor kampanj, där bilägare erbjöds gratis skrotbilstransport. Under dessa år skrotades i princip lika många bilar som nyregistrerades i Sverige. När kampanjen var över och de nya reglerna för producentansvar infördes 2007 sjönk antalet skrotade bilar drastiskt.

Anna Linusson menar att regeringen är alltför passiv och vill nu att regeringen:

• Sätter mål och krav för bilproducenterna vad gäller antal bilar som ska återvinnas.

• Inför en pant som ger bilägare en rimlig bilskrotningsersättning.

• Säkerställer att en ny informationskampanj om skrotbilar genomförs.

Läs tidigare artiklar:

Pant kan locka fler till bilskroten

Här får gamla skönheter en andra chans

Bilvrak anses vara värda 47 000 kronor

Övergiven skrotbil retar många

Skrotbilar ställer till med problem