Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Paddorna hjälper eleverna

Datorplattor, "paddor", är viktiga i undervisningen på Träningsskolan i Dvärsätt.

– Det är bra, säger 9-årige Filip Olofsson.

Annons

Han bor i Ås och är en av nio elever mellan årskurs 1 och 9 i Krokoms kommuns grundsärskola med inriktning träningsskola.

Han är en av fem elever som ÖP träffar under förmiddagen 19 februari.

– Man får lära sig matte och svenska, säger Filip som går i 3:an och visar hur han räknar på plattan och direkt av en röst får veta om svaret är rätt eller fel.

Han visar också hur man kan sätta ihop ord av ljudande bokstäver.

– Jag byggde bo och ko och bil och mask.

I ett rum intill sitter 7-årige Jon Kristoffersson med sin Ipad, sin "padda".

– Bra. Jag får lära mig blommor och sånt, säger han om skolan.

Jon som bor i Laxviken klickar fram ett undervisningsprogram som bygger på björnen Bamse, och pilar iväg för att hämta en lärare som tillfälligt lämnat rummet.

Han är tillbaka i ett vinddrag och börjar sittande dansa till sången "Farmors köttbullar" som strömmar ut ur datorplattan.

Han gör skäl för tecknet "snabb", en sluten hand som hastigt förs rakt ut från kroppen. Snabb är Jons persontecken i skolan där barnen har olika sätt att uttrycka sig på.

Man kan göra sig förstådd och samtala med andra även med hjälp av tecken, kroppsspråk och bilder.

Kaj Högström-Ishihama är 12 år och bor i Krokom.

Han är en av eleverna som har stenkoll på vad som händer, med hjälp av veckans bildschema där självhäftande bilder fästs på en randig vecka där dagarna har varsin färg.

Persontecknet E är 11-årige Erik Hammarberg från Offerdal. Han är lugn och metodisk när han räknar och skriver på datorplattan.

Vid ÖP:s besök är det livligt och glatt, men inte det minsta stojigt. Men vill man ha ännu mera lugn omkring sig kan man göra som snart 8-årige Hjalmar Nilsson från Ås och vara i det särskilda "sinnesrummet" där filmer nedladdade i en padda projiceras på en av väggarna.

Hjalmar njuter av de färgstarka fiskarna och ljudet i ett klart korallhav.

– Det är fantastiskt vad tekniken hjälper våra elever, säger specialpedagogen Tina Persson från Aspås.

Tillsammans med specialpedagogen Ann-Marie Landin från Torvalla leder hon utvecklingsprojektet med datorplattor som har stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

– Datorplattorna är ett otroligt bra komplement i undervisningen. Eleverna tycker att det är kul och lär sig därför mycket, säger hon.