Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Personalen på tåget tas om hand

Det var ett av Inlandsbanans godståg som var inblandad vid den obevakade järnvägsövergången i vid Havremagasinet i Östersund.

Annons

Inlandsbanan omfattar totalt 110 mil och korsar ett otal antal obevakade järnvägsövergångar.

– Övergångarna innebär ett problem. Generellt över hela Sverige försöker man att åtgärda dessa övergångar. Men det räcker inte med att tågbolagen vill ta bort dem. Markägarna, eller de som äger vägen, har ett stort inflytande, säger Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan.

Tågen på Inlandsbanan kör inte alls i samma höga hastigheter som tågen på trafikverkets linjer. Godstågen håller en maxhastighet på cirka 80 kilometer i timmen medan persontågen håller en hastighet av max 100 kilometer i timmen. Men trots de relativt låga farterna, jämfört med exempelvis snabbtågen, är bromssträckorna långa.

– Ett godståg som lastat väger 1500 ton stoppar du inte hur lätt som helst. Inte heller en motorvagn på 50 ton går att få stopp på omedelbart. Du måste räkna med en stoppsträcka på minst ett par hundra meter, säger Otto Nilsson.

Efter tågolyckan på tisdagsmorgonen i Östersund togs personalen på det berörda loket om hand.

– Vi diskuterar vad de varit med om, i det här fallet två personer, och följer upp dem så gott det går. Personerna är åtminstone fysiskt oskadda, säger Nilsson som förklarar att de inte kommer att återgå i tjänst förrän de besökt företagshälsan.

Plankorsningar är ett problem över hela landet.

– Det pågår ständiga diskussioner kring hur man ska bearbeta problemet. Nationellt sett försöker man att ta bort dessa järnvägsövergångar så gott det går, säger Nilsson.