Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Petter Bergner: Infrastrukturministern har inte agerat i tid för Meråkerbanan

När beskedet om att elektrifieringen av Meråkerbanan skulle läggas i malpåse kom, reagerade länets politiker med blocköverskridande besvikelse. Många efterlyste initiativ och efterslängarna följde ett känt partipolitiskt mönster. Riksdagsledamöterna Per Åsling (C) och Saila Quicklund (M) bearbetade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) från två håll, och ministern parerade bäst han kunde.

Läs även: Norskt högersvek mot landsbygden och Jämtland/Härjedalen

När Saila Quicklunds skriftliga fråga om Meråkerbanan besvarades betonade infrastrukturministern att projektet även var en svensk angelägenhet. Själva planeringen låg i norska händer, men ministern skulle agera så gott han kunde. "Så snart möjlighet ges ämnar jag ta kontakt med min norska motsvarighet", förklarade Tomas Eneroth 6 november.

I replikskiftet med Per Åsling lät det på liknande vis, och statsrådet kostade även på sig att pika Alliansen. På andra gränsen fanns det minsann en högerregering "som likt sina svenska kollegor kanske inte alltid prioriterar järnvägssatsningar".

Vad har då hänt? Har ministern tagit sig an frågan på det sätt som man kunde förvänta sig?

Svar nej.

Eneroth meddelar genom sin pressekreterare att något möte inte har ägt rum. Detta motiveras med att någon norsk infrastrukturminister ännu inte har utsetts efter valet. Ledarredaktionen har erbjudit möjlighet att utveckla detta "goddag yxskaft"-svar. Någon ytterligare motivering har dock inte givits.

Men Norge har en regering och även en infrastrukturminister – Ketil Solvik-Olsen från Fremskrittspartiet. Om den politikern kan man tycka vad man vill, men Norge står inte utan politisk ledning. De regeringsförhandlingar som ska föras efter jul kommer att handla om huruvida Venstre ska tas in i regeringen, och vilka eventuella ministerposter partiet i sådana fall skulle få vet vi inte, men ingen kan hävda att det saknas en motpart till Eneroth.

Ett sådant svar kan bara tolkas som en dålig undanflykt för passivitet. Om Tomas Eneroth har tänkt vänta ut ett regeringsskifte på andra sidan gränsen kan han få vänta länge, och den tiden finns inte.

Läs även: Nytt bakslag för Jämtland och för Meråkerbanan

Den svenska regeringen borde omedelbart ha engagerat sig. Då kanske Venstre, som har kämpat för att åtminstone reservera uppstartsmedel för projektet, hade fått större kraft bakom sina krav i de slutgiltiga budgetförhandlingarna, men nu har det fönstret stängts.

Politiker på regional, lokal och nationell nivå måste nu hålla trycket uppe. Infrastrukturen i Mittskandinavien är en gemensam angelägenhet och det gäller att visa det.