Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Petter Bergner: Nytt bakslag för Jämtland och för Meråkerbanan

Meråkerbanan riskerar att sinkas ytterligare på grund av den norska regeringens tondöva agerande.

Redan i oktober stod det klart att den planerade elektrifieringen av Trönderbanan och Meråkerbanan skulle skjutas på framtiden. Regeringspartierna Høyre och Fremskrittspartiet oroades över fördyringar och tyckte sig inte kunna sätta spaden i jorden. Detta trots att projektet hade prioriterats i den nationella transportplanen.

Under onsdagen kom så beskedet att det inte ens blir något fortsatt förberedelsearbete under 2018. Även projekteringen, som redan har inletts, blir uppskjuten eftersom regeringen inte anslår några pengar.

Beskedet är en stor besvikelse. Få hade nog trott att den norska regeringen skulle tvärvända, men att brottet blir så definitivt är märkligt med tanke på den höga svansföring som samarbetspartiet Venstre har haft när det gäller elektrifieringsprojektet. I sitt eget budgetförslag hade de norska liberalerna tagit höjd och avsatt 200 miljoner i uppstartsmedel. Prioriteringen var alltså tydlig, men i förhandlingarna med regeringen gav man vika.

Ledarredaktionen har kontaktat statliga Bane NOR SF för att få en tydligare bild av vad beslutet innebär. Enligt projektchefen, Brede Nermoen, innebär beslutet att projekteringen inte kan gå in i fas två som planerat. Efter nyår skulle man börja med detaljplaneringen av stolpar och fundament. Totalt kommer omkring 5 000 stolpar att sättas upp längs Trönderbanan och Meråkerbanan, vilket kräver beräkningar och planering.

Dessutom skingras själva projektgruppen. Den personal som har jobbat med elektrifieringsprojekt kommer att få andra arbetsuppgifter inom Bane NOR SF, vilket kan bli ett bekymmer den dag projektet ska återupptas. Om fördröjningen blir lång kan det dessutom bli nödvändigt att göra en ny upphandling, förklarar Brede Nermoen.

Nog verkar det som att de norska politiker som har rasat mot budgetbeskedet har fog för sin oro. Nord-Tröndelags fylkesråd för infrastruktur, Tomas Iver Hallem (Sp), befarar att beslutet är början till slutet för hela projektet (t-a.no 22/11). Riktigt så dramatiskt behöver det inte bli, men visst gör den norska högern bort sig rejält.

Att sinka Tröndelag och Jämtland på detta vis är usel landsbygdspolitik. Om elektrifieringen nu ska skjutas på framtiden kunde man åtminstone ha sett till att spilla bort så lite tid och kompetens som möjligt, men inte ens det klarar högerregeringen tydligen av.

Goda förbindelser över gränsen är viktiga för det nordiska samarbete, för näringslivet och för turismen. Sverige har redan bjudit till. Nu är det hög tid att den norska regeringen gör samma sak.