Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Planet var trasigt och piloterna hade för lite gas

Flygincidenten i Sveg i maj förra året orsakades förmodligen av för lågt varvtal på flygplanets motorer. Planet fick motorstörningar strax efter start och tvingades vända tillbaka till flygplatsen. Dessutom fanns det tekniska fel som inte var inskrivna i planets loggbok.

Annons

Det var strax efter start för morgonflyget från Sveg den tredje maj förra året som planet fick störningar i båda motorerna på drygt 100 meters höjd. Enligt Haverikommissionens rapport, som kom på måndagen, blev planet svårstyrt och piloten övervägde att nödlanda. Efter en minut upphörde störningarna och piloterna kunde vända och landa igen på flygplatsen.

Rapporten visar att planet hade för lågt varvtal vid start vilket är en känd faktor som kan orsaka motorstörningar. Det har tidigare inträffat och resulterat i en allvarlig olycka, enligt Haverikommissionen som varit i kontakt med tillverkaren av planet.

Den dokumentation som flygbolaget Avies har och delar ut till sina piloter innehåller inte tillräckligt med information om riskerna med start vid för lågt varvtal, enligt rapporten.

En undersökning som gjordes efter incidenten visar att det fanns tekniska brister på flygplanet, bland annat rostskador och provisoriska reparationer av planets tekniska system. Alla tekniska fel hade inte skrivit in i planets loggbok. Planet hade inte heller något varningssystem för start med en felaktig motorkonfiguration.

Det är inte första gången Avies varit inblandade i incidenter. Utöver nödlandningen i Sveg, har ett plan hamnat utanför banan i Pajala och i vintras kanade ett plan av den snöröjda landningsbanan i Torsby. Även läkaren och universitetslektorn Joakim Henning ifrågasatte att Avies ska flyga både patienter och anställda till Umeå.