Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Precis allt i den här boken är värt att läsa

Christer B. Jarlås recenserar Fredrik Alverlands bok:

Viddernas landskap på vita duken – En resa i filmens Jämtland och Härjedalen.

(Förlag 404)

Annons

Först som sist. Det här är en bok som man egentligen inte kan recensera.

Det är en bok som berättar om filmer som på olika sätt har anknytning till Jämtlands län. Det är en bok som i vissa delar är ett uppslagsverk över all film som faktiskt har spelats in här i länet; från den första Sjörövaren 1909 till Ruben Östlunds Turist, som inte har premiär förrän nästa år.

I andra delar utgörs boken av längre artiklar om skådespelare, fenomen, filmanknutna personer och annat som har koppling till film och koppling till Jämtlands län.

Låter det tråkigt? Ja, det kanske det gör. Men det är det inte.

Det var länge sedan jag så grottade ner mig i en bok. Jag har haft med den överallt jag kunnat, den är stor och tung, och har läst i den så fort jag haft chansen.

Här finns fullt av kuriosa, fullt av historier och fullt av mer, och sällan mindre, spännande fakta.

Anslaget sätts redan i Eva Röses känslosamma kärleksförklaring till filmen som förord. Och jo, även Eva har en koppling till Jämtland genom familjens sommarhus vid Storsjön.

Det är lätt att häpna över hur otroligt många filmer som faktiskt på ett eller annat sätt innehåller sådant som spelats in i länet. Och ännu mer kan man i bokens många personporträtt häpna över hur många stora och viktiga skådespelarnamn från då till nu som faktiskt är födda i eller har tillbringat delar av sin uppväxt i länet.

En lista som innehåller mer sentida giganter som Rolf Lassgård, Kim Anderzon, Viveka Seldahl och Allan Edwall kompletteras med dåtidens giganter som Adolf Jahr, John Elfström, Emil Fjellström och Ulla Wikander och faktiskt många, många fler.

Det är lika kul att läsa Östersunds biohistoria som om de turnerande landsortsbiograferna och dagens Café Cineast i Sveg.

Och om varför snöskotern Larven var så viktig för en Alistair MacLean som gjordes i Canada och vad Persson Invest hade med Stjärnornas krig att göra.

Det är så mycket, så spännande och så fullt av bilder, klipp, affischer, annonser. Fredrik Alverland har gjort ett på alla sätt kärleksfullt och imponerande arbete.

Och smart nog tar han hjälp där det redan finns bra texter som Stefan Nolerviks om varför Hollywoods store älskare Nils Asther ligger begraven i Jämtland och Jonas Simas nära skildring av Yngve Gamlin.

I och för sig borde jag kanske inte vara så häpen. Jag har själv sett Beppe Wolgers filma scener för Dunderklumpen i Bågede, suttit på Brunkullan med Viveka Seldahl, ställt 20 frågor till Rolf Lassgård, kommer ihåg när Staffan Hildebrand sökte skådisar till Ingen kan älska som vi, har pratat och vandrat runt Sveg med Henning Mankell och så vidare. Men när man ser det så här i helfigur häpnar åtminstone jag.

Kritik då? Nja, något litet obetydligt faktafel finns där nog, även om det inte känns så.

Och någon sorts censur är det väl att pornografiska filmer hålls utanför liksom att Svegs-födda Barbro Klingereds karriär som utvikningsflicka och medverkande i flera av 1970-talets tidiga hårdporrfilmer hade kunnat tillföra ytterligare en dimension till boken. Men det där är en svår balansgång och anmärkningar i marginalen.

Jag älskar avsnitten om Beppe Wolgers, Dunderklumpen, Ann-Margret, Yngve Gamlin, Lars Molin, Kim Anderzon och Viveka Seldahl och jag njuter av kuriosan. Och precis allt på de 225 sidorna är värt att ta del av.

Det här är en bok med så mycket läsning för alla som på något sätt gillar film. Och även den som inte gillar film, om det till äventyrs finns sådana, kan hitta så mycket här. "Viddernas landskap på vita duken" är en bok jag kommer att leva i ett nära förhållande till en lång tid framöver.

Mycket nära.

Christer B. Jarlås