Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Premiären rycker närmare

Vädret är inte på arrangörernas sida då STCC-tävlingarna tar form på flygplatsen på Frösön. Trots regn och rusk jobbas det på för fult inför det som ska bli premiär för banracing i Norrland.

Annons

Banan, läktarplatser, mediecenter och restaurangtält är bara något av allt det som byggs upp från och med nu och fram till nästa fredag då tävlingarna kommer att inledas på flygplatsen på Frösön. Men allt sker under strikta bestämmelser.

– Vi bygger för första gången en banracingbana på en fungerande flygplats så vi har en hel del restriktioner att ta hänsyn till, säger projektledaren Mikael Jonsson.

Till sin hjälp har de tagit de som arbetar med skidskyttetävlingarna och Yrangruppen.

– De har såväl den organisation som den kompetens vi värdesätter, säger Jonsson.

Om ni tycker det varit mycket långtradare i farten den senaste tiden kan det ha att göra med alla transporter från Hammerdal till flygplatsen. Inte mindre än 49 långtradare har fraktat alla de betongblock som ska användas till banbygget.

– Vi gjuter mer än 2000 ton betongbarriärer inför tävlingen, säger Robert Färdvall, VD för Hammerdals Betonggjuteri.

– Det är en större transport än då U2 åker på turné. Samma betongelement kommer även att användas vid den stora STCC-finalen på Solvalla, tillägger Jonsson.

Nästa helgs banracing på Frösön är den första av totalt fyra tävlingar som kommer att genomföras i länet.

– Jag tror det kommer att bli fantastiska tävlingar. Racingfolket har redan gett sitt beröm till arrangemanget, säger Jonsson som hoppas på cirka 15 000 besökare under de två tävlingsdagarna.

Fortfarande är det en bit kvar till den siffran. 4000 biljetter är sålda i dagsläget. Men arrangörerna räknar med att det grundmurade motorintresset i länet kommer att visa sig.

– Under skoter-SM i vintras kom 4500 besökare och det var 20 minusgrader och blåst, minns Jonsson.

Det gedigna motorintresset i länet är en av orsakerna till att tävlingarna genomförs i just Östersund.

– STCC har velat expandera geografiskt, och då gärna norrut. Tävlingarna omsätter mångmiljonbelopp, säger Joakim Tärnström, informationsansvarig för STCC.

När lugnet lagt sig på tävlingsområdet efter att sista bilen kört i mål blir det hårda bud för polisen. Anders Könberg, chef för trafikpolisen i Östersund, fanns på plats ute på flyget på fredagen för att diskutera hur man lättast ska slussa besökare som vill hem genom staden.

– 10 000 besökare genom staden utan att det blir tvärstopp i trafiken, det kallar jag utmaning det, säger Könberg och tar sig lätt för pannan.