Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Premiärvisning av filmskolans primörer

Östersund kan vara på väg mot att etablera en filmskola med högskolepoäng. Det är åtminstone en förhoppning från Filmpools chef Eva Aspling.

Annons

På torsdag eftermiddag var det premiärvisning av de första sex kortfilmerna från den filmskola som Filmpool Jämtland och studieförbundet Sensus drivit under hösten.

Med analoga filmer och varsin Super 8-kamera har sex entusiastiska elever varsamt lotsats igenom djungeln av bländarsteg, redigering, dramaturgi och andra fallgropar som väntar den nye filmskaparen.

– Vi har gått igenom filmhistoria, bildkomposition och dramaturgi plus allt det praktiska. Det har varit en spännande resa och jag tror att de flesta är sugna på att fortsätta, säger läraren Jamie Noakes.

Flera åskådare tumlade ut ur Bio Reginas salong rosiga om kinderna och påtagligt upprymda efter de tre visningarna på torsdagen.

– Vårt första mål är att kunna ha en liknande utbildning varje termin, det vore kul att starta redan i februari.

– Men det långsiktiga målet är att skapa en fast filmutbildning. Vi vet att det finns så oerhört många bra berättelser som väntar på att bli filmade, säger Filmpools chef Eva Aspling.

De sex filmerna som visades nu varierar i längd mellan tre och sex minuter, alla har haft varsina två analoga filmer var som sedan digitaliserats, redigerats samt ljudsatts.

– Jag har fått originalmusik av Pernilla Axerup, som egentligen kläckte idén till "Hemväg" om min moster som pendlar tolv mil mellan Kluk och stan varje dag.

– Ytterst handlar den om relationen mellan centrum och periferi och möjligheterna att leva i inlandet, säger Martin Johansson.

Camilla Wolgers´ "Att älska Vattudalen" handlar om just det, hon har gjort ett poetiskt samtal till pappa Beppe om livet på Öhn som även inkluderar några sekvenser ur filmer han tog på 50-talet.

Gert Andersson hade planerat en bildsatt illustration av en Hendrix-låt när han fick beskedet att Lou Reed avlidit och i stället skapade "The system is under surveillance":

– Det är ett samtal med Carl-Axel Olofsson på Öhn om Reeds betydelse.

"No limits" av Marit Sigurdson följer en dansgrupp med samma namn, som hon både filmat och fotat:

– De berättar vad dansen betyder för dem och min film följer dem på ett danspass.

"The zombie snowman" av Emil Magnusson är en kärleksförklaring till 50-talsverk av Ed Wood och liknande excentriska filmskapare:

– Formen är en låtsas-trailer för den här sortens överdramatisk film, inklusive musik och ljudeffekter, det har varit fantastiskt kul.

"Att skapa" av Fredrika Adolfson beskriver prestationsångest, där Hedwig Edsforth agerar en kvinna som är inne i kreativ process men fastnar i sina egna krav på perfektion, vilket leder till ett sammanbrott:

– Men det kommer också en vändpunkt också.

Hela gruppen är tydligt nöjd med utbildningen som pågått i åtta veckor och Eva Aspling hoppas på en fortsättning:

– Vi skulle vilja erbjuda både en påbyggnad för de här eleverna och en grundkurs av den typ de just gått.