Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rädda din logotyp

Annons

som marknadsför sig med hjälp av en djursymbol ska nu övertalas att hjälpa till att rädda utrotningshotade arter genom en världsomspännande kampanj under mottot ”Rädda din logotyp”. Klädtillverkaren Lacoste, med sin kända krokodil, uppges redan ha anslutit sig, och arrangörerna hoppas kunna värva hundratals andra företag. Till exempel biltillverkaren Jaguar, Puma (sportkläder), Peugeot med sin lejonsymbol, Esso med sin tiger i tanken. Tanken är att företagen kan donera upp till 1,5 miljoner euro under tre år till en fond inom Världsbanken, som lovat att bidra med upp till 33 procent av de belopp den får in. Upp till 60 procent av donationernas värde ska vara skattebefriade. Bakom kampanjen står Världsbanken, Världsnaturfonden och Internationella naturvårdsunionen (IUCN). (TT-AFP)