Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rasmassedammen ska klara ras på 10 000 kubik

Åre Ras och skred i Mörviksån har under många år varit ett omdiskuterat problem i Åredalen.

Med den nya dammen är tanken att problemen ska vara ett minne blott.

Annons

Bara några hundra meter ovanför Fjällgården, mitt i Mörviksån, pågår markarbetet för den nya dammen. Vattnet i ån leds under byggarbetet om i en stor trumma vid sidan av ån. Allt för att undvika skit i vattnet som sedan rinner ned i Åresjön.

– Vi gör så för att minska grumlingen av vattnet i Åresjön, säger Tobias Hammarberg, projektledare för dammbygget vid Åre kommun.

Dammen, som kallas rasmassedamm, byggs av kommunen, och syftet är att den ska stoppa eventuella ras från östra och västra ravinen. 10 000 kubik rasmassor ska dammen klara av.

– Dimensionen på dammen är väl tilltagen, kanske dubbelt så stor som man skulle kunna uppskatta att ett ras kan vara här, säger Tobias Hammarberg.

Att åtgärda rasproblemen i Mörviksån har varit aktuellt i många år.

Efter ras 2003 gjorde Statens geologiska institut en utredning som presenterades 2004. Efter det har planerna på en damm pågått.

– Det har dragit ut på tiden och varit angeläget att bli av, säger Tobias Hammarberg.

Under hösten sker det största av markarbetet, sedan sätter själva bygget av dammen i gång nästa sommar, efter vårfloden, och allt beräknas bli klart nästa höst. 9,5 meter hög kommer dammen att bli.

För att få plats med dammagasinet sprängs berg bort för att sänka marknivån, sedan ska platta för grunden gjutas innan dammen kan börja sättas på plats. Fram till 1 december i år kommer markarbete att pågå.

Att få tillstånd att bygga i en å är komplicerat. Både en vattendom och tillstånd från miljöbalken krävs.

Kostnaden för bygget av rasmassedammen beräknas bli totalt 15 miljoner, där Åre kommun står för cirka 40 procent av kostnaderna och statens Myndighet för samhällsskydd och beredskap för resten.

Alldeles granne med dammbygget pågår samtidigt Skistars bygge av dalstationen till nya liften Fjällexpressen. En viss oro fanns för att det skulle ställa till problem, med många byggarbetare och fordon på liten yta.

– Vi var lite oroliga för hur det skulle gå, men nu blev det samma entreprenör för både oss och Skistar – Peab. Det har gjort det lite enklare och gör att vi även kan samarbeta en del, säger Tobias Hammarberg.