Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rätt hantering av oro på äldreboende

Oroligheter och stök kring en utagerande person på ett äldreboende gjorde att personalen hade svårt att hinna med andra. En anmälan gjordes av anhöriga, men Ivo menar att situationen hanterats rätt.

Annons

Anhöriga till andra boende som våren 2013 anmälde situationen på äldreboendet. De beskrev hur den utagerande personen hotade, störde och oroade de andra. "Tidvis har det varit så oroligt att verksamheten varit förlamad", berättar en anhörig.

De andra blev lidande på grund av att personalen var upptagna med den utagerande personen. Vid ett tillfälle fann en anhörig sin släkting liggande på golvet utan att ha fått någon hjälp. Det fanns avföring på golvet som inte heller hade torkats upp.

Extra resurser ska sättas in när större behov uppstår på ett boende. Den utagerande personen fick också personal som skulle ta hand om just denne.

Vårdteamet fick specialisthjälp för ge den utagerande rätt vård och omsorg.

Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har kommit med sitt beslut kring ärendet. Ivo har gått igenom vad kommunen som är högst ansvarig har gjort för att utreda och åtgärda problemen.

Fyra avvikelserapporter har kommit in från boendet. Dock ingen kring en av de händelser som anhöriga anmält, noterar Ivo.

Den samlade bedömningen är att de ansvariga hanterade situationen.