Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Reaxcers vd vill se ökad lojalitet

Allt fler av Reaxcers ägare slutar att göra jobb i koncernens namn för att slippa betala provision. Det är ett problem som måste hanteras omedelbart, anser nytillträdda vd Catharina Törngren.

Annons

Åkerijätten Reaxcer är helt beroende av att dess ägare, åkarna själva, betalar in provision till koncernen för alla jobb de utför. Att allt fler nu väljer att behålla dessa pengar för sig själva när koncernen redan gör minusresultat och har svårt att betala lånen, det för koncernen allt närmare en finansiell kollaps.

– Hela vår affärsidé bygger på att ägarna är lojala och om de bedriver verksamheter som de ännu inte har redovisat för oss så vill jag att de berättar det, säger Catharina Törngren.

Några av ägarföretagen har redan statistik som skiljer ut sig ut mängden och dessa ska hon nu åka runt och hälsa på.

– Jag har en lista på företag som jag ska åka ut och prata med och är det så att vi upptäcker att någon är illojal så måste vi förstås bestämma oss för ur vi går vidare med det, säger Catharina Törngren.

För Reaxcer börjar den ekonomiska situationen bli alarmerande. Efter att koncernen gått back med mångmiljonbelopp flera år i rad kommer ledningen nu att presentera ytterligare ett nytt minusår på måndag. Den här gången ligger den på drygt 6 miljoner.

Med trots detta ser Catharina Törngren positivt på koncernens möjligheter att bli lönsam igen. Det som ska vända skutan är en treårsplan som styrelsen och ledningsgruppen tagit fram och den sjösätts efter sommaren.

Den går ut på att avveckla alla sidoverksamheter som finns inom koncernen i dag och lägga allt fokus på åkeriverksamheten och ägarna i fortsättningen.

– Jag förstår om folk tycker att det är dåliga tider nu och kanske handlar det även om en gammal företagskultur som vi måste ändra. Det här ska vi ta tag i, för det är viktigt att ägarna känner sig nöjda, att de känner att vi lyssnar på vad de säger och de känner sig stolta över att tillhöra Reaxcer.