Recension: Bluesgung på Movitz

Ladies Got The Blues, Movitz, 25 februari

Musikkollektivet Ladies Got The Blues gästade Östersund genom Jazz i Jemtlands försorg i samarbete med Musik i Västernorrland på ett av publik välfyllt Movitz under torsdagskvällen. Kvällens band bestod av Moa Brandt och Lovisa Sjöberg Nordahl gitarr, Tove Brandt bas, Malin Ahlberg keyboard, Amanda Savbrant, trummor, Elin Öberg, munspel och Eva-Mi Ringqvist och Lovisa Birgersson på sång. Gästartist för ett nummer under kvällen var Ellen Sundberg på gitarr/sång.

Jag kan inte nog understryka hur viktiga det här musikkollektivet är inom genren. Inte ur ett politiskt korrekt genusperspektiv utan att det är viktigt, roligt och härligt med kvinnliga musiker inom alla genrer som tar plats och finns som förebilder och helt enkelt gör bra musik som berikar musiklivet.

I just det här musikkollektivet och den här produktionen så fokuserar bandet på att belysa kvinnliga musiker och artister som gjort betydande avtryck i musikhistorien, men även de nu levande. Sammansättningen av programmet den kvällen vart en riktigt fin blandning av de nyss nämnda. Bonnie Raitt, Big Mama Thornton, Louise Hoffsten, Janis Joplin, Lisa Lystam fick vi bland annat ta del av under kvällen.

Det är härligt med ett musikkollektiv som ger oanade möjligheter till möten inom musik, men dessvärre finns en baksida och det är att de tillfälliga banden sällan får möjlighet att spela ihop sig ordentligt. Kvällens uppsättning hade ett och annat att önska där. Jag längtade efter ett stadigare fundament i bandet, ett tightare sound, ett tightare driv och där smådetaljer som sur stämsång inte hade behövt irritera. Ljudbilden var också enligt mitt tycke märklig och jag saknade en tydligare baslinje i det mesta.

Vi fick ta del av fina instrumental- och sånginsatser som bjöd på innerlighet, smärta och glimten i ögat. I min smak så hade andra set ett bättre driv och min favorit för kvällen blev bandets tolkning av Aretha Franklins "Drowning my own tears".

Upplyftande och härligt med Tibble Transsibiriska

Skuldfyllt drama med vacker försoning

■■ Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner ÖP:s nya app här, till Iphone eller till Android.