Recension: "En fin och genomarbetad debut"

Solveig Vidarsdotter

"Isvittring"

Frank förlag

Den 32-åriga polisen Ingrid Kvarnberg återvänder hösten 2005 till sin barndoms Gäddede efter att ha arbetat några år i Stockholm. Hennes nya tjänst som närpolis på orten hinner inte ens börja förrän en 10-årig pojke hittas hängd i ett skjul vid skolans elevhem. Det verkar först vara ett självmord, men ganska snabbt förstår ordningsmakten att det rör sig om ett mord. Tillsammans med den lokala kollegan Erland Skogmo och andra länspoliser börjar Kvarnberg att utreda brottet.

Det är en fin och genomarbetad debut som Frostvikenbördiga Solveig Vidarsdotter levererar. Hantverket är väl genomfört, utan logiska luckor och lösa intrigtrådar. De växlande perspektiven är tydligt separerade och läsaren leds tydligt genom berättelsen, som är fokuserad och har ett tydligt driv framåt. Texten är noga redigerad och korrfelen nästan obefintliga. Det är lättläst, det finns flyt och variation i språket och dialogen klingar trovärdigt. Vidarsdotter dyker aldrig ner på de riktigt djupa personporträtten och beskrivningarna av psykologiska och beteendemässiga mekanismer. Det gör hon rätt i, för det är ibland där som deckarförfattare kan fallera om de inte har täckning.

Att få läsa en spännande och välskriven historia som utspelar sig i den vackra Frostvikenbygden är underbart kul för en jämtländsk bokrecensent.

Nackdelarna då? Ibland dyker det upp märkliga liknelser och metaforer samt en del apart grova ord, som inte riktigt passar in i det övrigt sammanhållna språket. Och beskrivningarna av journalistisk arbetsmetod och publiceringsetik närmar sig ibland populistiska schabloner. Att intervjua små barn med namn och bild i artiklar om ett mordfall (dessutom utan deras föräldrars medgivande) eller berätta om misstänkta självmord bland barn skulle få, om några, svenska medier göra. Dessutom hastas mordmotivet förbi lite väl snabbt. Men det är små invändningar mot en på det stora hela stark debut.

Flera böcker om Ingrid Kvarnberg kan vara på gång, och förhoppningsvis kommer läsare få fortsätta följa hennes brottsbekämpning i Frostviken.