Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Recension: Nordiska Kammarorkestern Sundsvall

Nordiska Kammarorkestern Sundsvall gästade Östersund under lördagseftermiddagen tillsammans med dirigenten och solisten Patrick Ayrton, cembalo, i ett program som de valt att kalla Bach & svensk barock. Det var precis vad som bjöds, Kraus, Roman och Bach.

Annons

Nordiska kammarorkestern verkade vara på gott humör denna eftermiddag och kanske är det lätt att bli det om man får musicera med en så charmerande och skicklig musiker som Patrick Ayrton. Han ledde orkestern från cembalostolen och förmedlade en ledighet och lekfullhet som genomsyrade konserten.

Orkestern svarade följsamt på hans impulser vilket gav djup både i de eftertänksamma partierna och mer energiska. Vi fick också ta del av många fina blåsarinsatser. Ska jag vara lite extra kinkig så saknade jag bitvis en något homogenare klang i violinstämmorna.

Min favorit blev Bachs cembalokonsert i D-dur, av Bach transkriberad från violinkonserten i E-dur. Patrick bjöd på en frisk tolkning och förmedlade en lätthet genom sitt flyhänta spel som lyfte själen. Orkestern lyckades också spela föredömligt svagt för att matcha och släppa fram detta ljudsvaga instrument.

Den spelsugna orkestern med sin ledsagare bjöd på två extranummer, Telemanns Passacaille och Rameaus Les Sauvages ur operan Les Indes galantes. Båda bidrog till en härlig avslutning på en fin konsert.

Betyg 4