Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen tar sitt ansvar

Regeringen bär inte ansvaret för svensk fordonsindustri, men för skattebetalarnas pengar. Regeringen ska inte ta ansvar för Saabs framtid, men för att människorna som kan bli utan jobb ska kunna få nya.

Annons

Många frågor förblir obesvarade efter det General Motors la fram sin räddningsplan natten mot onsdagen.

GM vill komma undan sitt självklara ägaransvar och vädjar till regeringar i berörda länder om miljarder att tanka in i ett såll som läcker. Det kunde skjuta upp dödsstöten, men inte mycket mer.

skulle rädda Saab är inte sannolikt. Säkert är däremot att det skulle kosta svenska skattebetalare enorma pengar, långt mycket mer än de miljarder som GM initialt håvat efter hos svenska staten.

Regeringen måste stå på sig, staten ska inte driva företag. Särskilt inte industriföretag som inte ens företagarna själva klarar av att driva med lönsamhet.

GM måste ta sitt ansvar som ägare och fortsatt tydlighet från näringsminister Maud Olofsson och förhandlande statsekreteraren, tillika Brunflobon Jöran Hägglund, är det enda som kan hålla den dörren öppen.

en helt annan verklighetsuppfattning. Glädjekalkyl nummer ett står LO-ordförande Wanja Lundby-Wedin för. Hör och häpna: ”Fordonsindustrin världen över har strukturella problem, men svensk fordonsindustri har lyckats hävda sig väl”.

Fordonsindustrin har mer än strukturella problem och Saab har inte alls lyckats hävda sig väl. År av förluster och stagnerad försäljning är det som lett till krisen.

och villkoren för god statlig ekonomi tycker Mona Sahlin i samma anda att det är självklart att bränna fem miljarder skattekronor i en motor som går på tomgång.

Särskilt bra näringslivsrådgivning får hon ju inte genom sina nära band till LO eller av kollegan Lars Ohly(V) som lika verklighetsflyktigt hävdar att ett statligt ägande av Saab skulle reda ut situationen och säkra jobben.

Mer fel kunde han inte ha.

Alliansen visar på regeringsduglighet medan oppositionens potentiella ministerkabinett avskräcker. Föreställ er själva Lars Ohly som finans- eller näringsminister och vilka konsekvenser det skulle få.

ansvar genom att med realism och öppna ögon leda landet och industrin framåt i en mycket svår situation. Ta nu vara på den kunskap som finns och använd den till något som i stället svarar mot marknadens efterfrågan och behov i energi- och bränsleomställningen.

En rekonstruktion av Saab är den enda vägen. Att ge vika för pressade GM:s förhandlingstaktik – det vore ett oansvarigt miljö- och samhällsekonomiskt misstag.