Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Regionen och Landstinget i Västernorrland kritiseras sedan patient bollats mellan hälsocentraler och sedan avlidit

En patient med akut gallstensanfall bollades mellan en överbelastad hälsocentral och sommarstängd akut innan hen avled. Nu riktar Inspektionen för vård och omsorg kritik mot både region Jämtland Härjedalen och Landstinget i Västernorrland.

Det var i augusti 2016 som patienten sökte sig till hälsocentralen i Hammarstrand med buksmärtor. Hälsocentralen var överbelastad och patienten fick rådet att söka sig till akuten och hen valde Sollefteå eftersom det ligger närmast. Det skriver sjukhuset i anmälan.

Men när patienten kom dit, så visade sig att akuten i Sollefteå var sommarstängd och hänvisade till Örnsköldsvik och Sundsvall.

Patienten valde då att åka hem. Nästa dag var patienten sämre och försökte ta kontakt med hälsocentralen, men kom inte fram. Det blev sedan ilfart med ambulans till Östersunds sjukhus där det konstaterades att patienten led av gallgångsinflammation och blodförgiftning.

Patienten avled senare samma dag.

Nu har inspektionen för vård och omsorg (IVO) kommit med ett beslut sedan en nära anhörig anmält dödsfallet.

IVO konstaterar att distriktssköterskan på hälsocentralen i Hammarstrand gjort sitt jobb precis som tänkt.

Däremot kritiseras regionen för att personalen på hälsocentralen i Hammarstrand haft alldeles för mycket att göra och att man inte kunnat nå hälsocentralen på telefon.

Den vård som gavs av regionens ambulanssjukvård finns inget att anmärka på enligt IVO.

Mest kritik får Landstinget i Västernorrland. IVO anser att det inte funnits rutiner för telefontillgänglighet mellan vårdinrättningar, att den information som gått från sjuksköterskan i receptionen till läkare och informationen mellan sjuksköterska i receptionen och den som kom för att avlösa henne inte skött på ett patientsäkert sätt. Utöver det så kritiseras att sjukhuset inte ringt patienten som avvikit från akutmottagningen.

Dessutom kritiserar IVO sjuksköterskan vid Sollefteå sjukhus för att inte skött kommunikationen och tagit om hand patienten på ett bra sätt.

...

Den här nyheten skickades ut som geopush till de som är intresserade av nyheter i sin närhet.

Vill du ha lokala nyhetspushar till din mobiltelefon?

Ladda ner ÖP:s eller LTZ:s app här, till Iphone eller till Android:

ÖP:s iPhone-app

ÖP:s Android-app

LTZ:s iPhone-app

LTZ:s Android-app