Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson: EU-skatt på koldioxidutsläpp skulle ge fler bensinuppror

Annons

Det pågår ett bensinuppror i Sverige. I alla fall på nätet. Facebookgruppen "Bensinupproret 2.0" startade för en månad sedan och har i dag nära en halv miljon medlemmar.

Anmäl text- och faktafel

Enligt initiativtagarna är syftet med bensinupproret att pressa politikerna att sänka bensinpriset, som i dag ligger nära 17 kronor litern. Och det tycks framför allt vara landsbygdsbor som deltar i bensinupproret. De tycker inte att rikspolitikerna förstår deras situation: att de inte kan åka mindre bil eftersom det inte finns några alternativ. Bensinupproret blir därför delvis också en protest mot avrustningen av landsbygden, med ständigt sämre offentlig service.

Det är bra att landsbygdsborna reagerar mot de ökade klyftorna mellan stad och land. På det sättet är bensinupproret positivt. Det är också bra att landsbygdsborna protesterar mot att de skall drabbas mest av omställningen till ett klimatvänligt samhälle. De kostnaderna måste delas av alla, inte genom ytterligare belastningar på dem som redan har det kärvt.

Den här typen av Facebookuppror innehåller en stor del av populism och allmänt missnöje. Samma gäller för Bensinupproret 2.0. Men finns det också verklig grund för protesterna – höjningarna av bensinpriset slår orättvist. Det håller därför inte, som finansmarknadsminister Per Bolund (MP) gjorde i tv-programmet Agenda i söndags, att vifta bort protesterna genom att skylla det höjda bensinpriset på höga oljepriser och en försvagad krona. Om inte skatterna på bensin och diesel hade varit så höga hade inte den svagare kronan och de höjda oljepriserna fått så stora effekter.

Visst vore det bra om fler köpte elbilar. Men många har inte råd

Inte heller håller det, som Per Bolund också gjorde, att hävda att lösningen på de höga bensinpriserna är att köpa en elbil. Visst vore det bra om fler köpte elbilar. Men många har inte råd, även om det nu börjar komma begagnade elbilar ut till bilhandlarna.

I stället måste makthavare och politiker vara lyhörda för den här typen av aktioner, så att det finns en förståelse bland människor för de beslut som fattas. Det håller inte att strunta i att höjda bensinpriser främst drabbar landsbygden. Och det håller inte heller att lova att bensinskatten inte skall höjas, som finansminister Magdalena Andersson (S) gjorde i valrörelsen 2014, och sedan höja priset varje år.

På samma sätt vore det helt fel att införa en gemensam koldioxidskatt i EU för att minska koldioxidutsläppen, vilket bland annat Liberalerna driver nu i EU-valskampanjen. En gemensam EU-skatt skulle flytta besluten ännu längre bort dem det berör och skapa ännu större klyftor mellan makthavare och medborgare. Även om alla EU-länder måste skärpa sitt klimatarbete, och många länder borde införa skatter på koldioxidutsläpp, eller höja dem, så är det fel metod att införa en EU-skatt. Det skulle bara skapa bensinuppror i fler länder, och öka spänningarna mellan "eliten i Bryssel" och EU:s medborgare.

En EU-skatt på koldioxidutsläpp riskerar att öppna för EU-skatter på andra områden

Dessutom finns det inga EU-skatter i dag. En EU-skatt på koldioxidutsläpp riskerar att öppna för EU-skatter på andra områden, vilket skulle flytta ännu mer makt till Bryssel. I stället är det bättre att vidareutveckla det system för handel med utsläppsrätter som EU i dag har.

Annons