Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Reidar Carlsson: Höj kraven på körkort till epatraktorer och mopedbilar

Epa-traktorer är ett kärt ämne i sociala medier, inte minst här i Jämtlands län och Östersunds kommun.

Epa-traktorer, eller A-traktorer som de egentligen heter, är ombyggda bilar som inte skall kunna framföras fortare än 30 kilometer i timmen. Eftersom man kan få ta traktorkörkort när man är 15 år är de här traktorerna mycket populära bland ungdomar mellan 15 och 18 år.

De får ofta långa köer av bilar efter sig

För dessa ungdomar, inte minst på landsbygden där det saknas kollektivtrafik, innebär traktorerna en stor frihet. Ungdomarna kan ta sig hemifrån på egen hand, och slipper också frysa eller vara lika rädda för att bli påkörda som när de åker moped. Det vore därför fel att förbjuda epa-traktorer som vissa vill. Det är inte fordonens fel om en del ungdomar är stökiga och skräniga. Det hade de säkerligen varit även utan detta fordon.

Däremot är epa-traktorerna i dag så många att de utgör ett allt större säkerhetsproblem i trafiken. De får ofta långa köer av bilar efter sig, med de risker för kö- och omkörningsolyckor som detta innebär.

Det här gäller inte bara för epa-traktorerna utan även för deras "kusiner" mopedbilarna. Mopedbilar är en form av mopeder, men har fyra hjul. De får framföras i maximalt 45 kilometer i timmen och behöver inte kontrollbesiktas en gång per år som epa-traktorerna måste.

Mopedbilar har blivit väldigt populära de senaste åren, samtidigt har olyckorna blivit fler.

Då behövs ingen praktisk utbildning alls.

Eftersom karossen hos en mopedbil är lätt blir skadorna ofta mycket svåra vid en olycka, både på bilen och på de som färdas i bilen.

Det är kanske inte så konstigt att det är så många olyckor med mopedbilar. Körkortsutbildningen är nämligen inte speciellt omfattande. Det krävs bara cirka tolv timmars utbildning varav fyra med praktisk träning, som ofta sker på en moped, inte en mopedbil eller en epa-traktor.

Mopedkörkortet gäller också för epa-traktorer. Och om man är över 16 år är det ännu enklare att få körkort för epa-traktor. Då behövs ingen praktisk utbildning alls.

Det här är orimligt. 16-åringar utan någon som helst körvana kan alltså få köra i tät stadstrafik och på 2+1-vägar där den övriga trafiken kan gå i 100 kilometer i timmen. Dessutom är många epa-traktorer och mopedbilar trimmade, vilket gör de ovana förarna ännu farligare.

Med fler epa-traktorer och fler mopedbilar är det därför naturligt att se över reglerna för att öka trafiksäkerheten. En naturlig del i detta måste vara att införa krav på en mer omfattande praktisk utbildning och på praktiska prov för att få körkort för epa-traktorer och mopedbilar. Karossen på en mopedbil måste också bli säkrare.

Möjligen kan också höjda körkortskrav göra att buskörningen av epa-traktorer minskar. Men här är det i första hand fler poliskontroller och bättre kontroll från föräldrarnas sida som krävs.