Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Respekten borde vara större"

– Respekten för järnvägar borde vara större än vad den är i dag.

Annons

Det säger Lars Olsson, klubbordförande för lokförarsektionen inom SEKO. Han ser ofta tillbud längs rälsen då han kör lok.

– Det är jätteotäckt. Tack och lov har vi varit relativt förskonade från större olyckor här i norr, men varje olycka är självfallet en för mycket, säger Olsson.

Som helhet är han förvånad över hur låg respekten är för tåg och tågtrafik bland allmänheten.

– Respekten borde vara mycket större. Och kanske speciellt på linjer där det inte går så många tåg. Är det få tåg på en sträcka kanske bristen på respekt blir ännu större, säger Olsson.

På sträckan Östersund - Storlien finns det inte mindre än 203 plankorsningar, alltså där väg och järnväg möter varandra på samma plan. Av dessa är 62 övergångar obevakade. Leif Olsson har sin egen teori kring hur man skulle kunna minimera korsningarna.

– Slå samman fler små övergångar till en större. Exempelvis skulle vägar kunna gå längs med rälsen och sedan sluta upp i en större övergång eller korsning, gärna bevakad med bommar, som ett sätt att minimera antalet övergångar, menar Olsson som främst ser de obevakade övergångarna som ett stort problem.

Alla tillbud en lokförare ser längs resans gång ska rapporteras.

– Vi vet att antalet tillbud till slut resulterar i en olycka förr eller senare, säger Olsson.

Då en olycka inträffar försöker kollegorna alltid att diskutera igenom vad som skett.

– Vi försöker vara öppna, men det är alltid individuellt hur man reagerar i samband med olyckor, säger han.