Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Restid med Mittbanan ska förkortas - Två stationer hotas av nedläggning

Diskussioner pågår inom Samverkansprojektet Mittstråket för hur framtidens tågtrafik på Mittbanan ska se ut. Förslag har tagits fram som handlar om förändringar i tåg- och busstrafiken. Förslag som innefattar nedläggning av två stationer, samt att öppna nya stationer.

Några av förslagen som tagits fram är att avgångarna ska avgå från sina respektive platser vid samma tidpunkt, för att skapa en jämnt flöde av transporter. Två stationer föreslås dessutom att de ska läggas ner, det gäller stationerna i Stavre och Erikslund. Detta på grund av att de har många avgångar, men få på/avstigande.

Mittbanan sträcker sig mellan Sundsvall - Trondheim, och förslagen som tagits fram är tänkta att fungera som ett underlag till framtida utveckling av tåg- och busstrafiken. Övriga förslag till förbättringar handlar om fler avgångar och nya stationer. En av de orter som föreslagits ska få en tågstation är Vattjom.

- Bräcke har under processen varit tydlig med att vi har en annan syn på stationen i Stavre, där vi menar att det finns potential för att öka resandet och att det med en förändring av plattformsläget kan gå att korta restiden också om man behåller en station i Stavre, säger Bräcke kommunstyrelsens ordförande Sven-Åke Draxten i ett pressmeddelande.

- För Bräcke kommun som ligger mitt på linjen är det här en viktig framtidsfråga, både för skolungdomar, arbetspendlare och inte minst för det lokala näringslivet.

Projektet Mittstråket har tagit fram en tidsplan över arbetet, med delmål vid 2020 och 2030, med slutmål för projektet år 2040.