Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Richard Böhme: Trumps tal ger försmak av valkampanj

Donald Trumps tal i Davos var på många sätt ett kampanjtal, och det vittnar om en annorlunda strategi än för fyra år sedan.

Annons

När USA:s president Donald Trump talade på konferensen Världsekonomiskt forum i schweiziska Davos, inledde han med ett favoritämne – sig själv och sina bedrifter. Visserligen var de flesta klädda i en mantel av något mer generella, amerikanska bedrifter, men vem de berodde på gick det inte att ta miste på.

”Den stora amerikanska återkomsten”, en term presidenten själv lanserat i just Davos för två år sedan, det är det vi nu ser frukten av. Mycket var sig likt, den trumpska världsbilden, eller självbilden, har inte förändrats, och den bilden målas i de allra bjärtaste färger.

”Amerika vinner igen som aldrig förr” hette det. Just uppdelningen vinnare-förlorare har alltid varit en viktig del av Trumps retorik. Så mycket att det förklarar hur han resonerar, planerar och just, ser på världen.

Trots att han som vanligt staplade superlativen på varandra var han anmärkningsvärt lugn och välformulerad.

Vidare hade USA åstadkommit ”en ekonomisk boom världen aldrig tidigare skådat”. Man hade tecknat ”fantastiska handelsavtal”. Han målade upp en bild av ett USA som stod på ruinens brant, fram tills att han valdes till president. Under hans administration blomstrar tvärtom landet, och världen, på ett sätt ingen trodde var möjligt.

Trots att han som vanligt staplade superlativen på varandra var han anmärkningsvärt lugn och välformulerad. Kanhända beror det bara på att han faktiskt följer manus, men kanske vitnar det också om en mer långtgående strategi.

Som flera redan konstaterat är talet att betrakta som ett tidigt inlägg i valrörelsen. Eller tidigt, för Donald Trump är det strängt taget alltid valrörelse. Han riktade sig flera gånger närmast direkt till de amerikanska väljarna, och särskilt till väljargrupper som var viktiga för att säkra hans seger 2016.

Han trycker på att all politik under hans presidentskap har syftat till att förbättra förhållandena för den amerikanske arbetaren. Som bevis anförde han en diger meritlista. Arbetslösheten är ”den lägsta någonsin”, och han pekade på att detta också gäller minoriteter, speciellt svarta.

Ur ett svensk perspektiv plockade han verkligen friskt från både höger och vänster. Det var jobben, jobben, jobben, men också utfästelser om att inte bara samla rikedomarna hos de redan rika.

På många sätt alltså ett kampanjtal. Motståndarna gör dock klokt i att inte förvänta sig samma valkampanj som för fyra år sedan. Tjuv och rackarspelet kommer naturligtvis att vara detsamma, men det övergripande budskapet, och därmed frontlinjerna kommer, kommer om Trump får bestämma vara helt annorlunda.

Det var nämligen en översvallande positiv Trump som talade i Davos. Borta var den hätske, anklagande och konfrontative presidentkandidaten från för fyra år sedan, nej, nu var allting fantastiskt.

Vid närmre eftertanke är de också självklart att han tycker det, nu är det ju han själv som är ansvarig. Inget träsk att dränera, inga ”bad hombres”, inget tal om att Barack Obama grundat ISIS.

Nej, nu var udden riktad mot alla ”domedagsprofeter” som inte ville inse att vi lever i den bästa av världar. Alla cyniker som bara hänger läpp och inte glatt blickar mot den ljusa framtiden.

Säga vad man vill, men är det något Trump kan så är det att förnya sitt varumärke.