Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rickard Rydell: "Här finns förutsättningarna för bra racing"

Efter 27 säsonger i racingbranschen – varav 21 på den internationella scenen – har Rickard Rydell sett, hört och kört det mesta.

Ändå lyckas Östersund bjuda på något nytt:

– Jag har aldrig tävlat på en flygplats tidigare ... det här kommer att bli riktigt bra, säger STCC-stjärnan.

Annons

Den regerande STCC-mästaren Rickard Rydell fanns under onsdagen på plats i Östersund. Dels för att prata sig varm om produkten STCC, men också för att skaffa sig ett första intryck av sommarens tävlingsbana.

Och guidningen på Åre Östersund Airport gav bara positiva vibrationer:

– När man tittar på faciliteterna är det ett ganska smart upplägg; Vi har redan asfalten, vi har kontrolltornet, det finns uppställningsytor för teamen.Väldigt mycket av logistiken är redan löst. Du behöver bara sätta upp läktare och lite avspärrningar.

– Det är ett väldigt bra läge att bygga en bana på.

Och ett bra läge att bygga en b-r-a bana på, enligt Rydell.

– Som förare vill man ha en viss banbredd för att det ska bli intressant racing, och det finns här – på rakan kommer vi ha 22 meter att tävla på.

– Vill man skapa bra omkörningsmöjligheter är en skarp kurva med en bred ingång och en bred utgång optimalt, helst efter en lång raka med en hård inbromsning ... och precis det finns ju här i Östersund, säger Rydell.

• Det låter nästan som att du tycker att de racingarenor som finns är lite snålt tilltagna?

– De kan vara det. Mantorp är ett exempel på en bra bana där det finns många chanser att köra om, men jämfört med många andra etablerade banor kan nog Östersund erbjuda mer möjligheter till omkörningar, säger Rydell.

• Vad tycker du om att STCC har fått en så nordlig tävling på programmet?

– Det känns helt ologiskt att i-n-t-e åka norrut. Många sponsorer, bilimportörerna till exempel, är ju rikstäckande.

– Det här är bra för både förare och sponsorer och alla säger att det ska bli jättekul, säger Rydell.

Och kul verkar Rydell själv ha också – trots att han har kört standardbilsracing sedan 1994.

– Jag satsar stenhårt, tränar fem-sex gånger i veckan hela vintern och känner en otrolig motivation. Den dag jag inte känner så kommer jag att sluta, men hittills har jag har inte ens varit nära att hamna där, säger 44-åringen.