Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riksdagsledamot kräver snabb insats för att åtgärda problemen i Stora Helvetet

Riksdagsledamoten Per Åsling kräver att banvallen snabbt byggs om för att kunna släppa på tågtrafiken över gränsen.

– Jag förutsätter att Trafikverket omedelbart åtgärdar banvallen så att tågtrafiken kan komma i gång, säger Per Åsling.

Annons

All tågtrafik över gränsen till Norge har stoppats på grund av att banvallen i Stora Helvetet som ligger mellan Storlien och gränsen är så instabil att det är för farligt att köra tåg längs sträckan.

Per Åsling säger i ett uttalande att snabba åtgärder för att åtgärda banvallen ligger i Trafikverkets uppdrag.

– Jag har också varit i kontakt med Trafikverkets ledning påtalat behovet av högsta prioritet. Tyvärr händer det att väg- och banvallar spolas bort. Det finns flera exempel under senare år, bland annat E6:an längs västkusten. Där åtgärdades skadan snabbt. Samma sak måste ske i Storlien.

Sättningarna i banvallen upptäcktes genom larm av detektorer som är avsatta för ändamålet. Efter geologiska undersökningar tog Trafikverket i går beslutet att stänga sträckan.

Beslutet gäller tills vidare. När tågtrafiken kan tillåtas igen är ovisst. Det kan dröja till allt från några veckor till upp till ett halvår, enligt Trafikverket.

– Jag kan inte säga något i dagsläget. Det beror på hur snabbt vi kan starta arbetet, säger Stefan Jonsson, chef för Trafikverkets underhållsområde Mitt.

Godstrafiken drabbas värst eftersom alla godstrafik som passerar gränsen ställas in helt.

– Jag har inte hunnit undersöka vilka företag som blir drabbade. Jag förmodar att man går över till andra transportslag, säger Stefan Jonsson.

Persontågen kommer att gå fram till Storlien där passagerarna får kliva på buss som tar dem över till norska Kopperå station varifrån tåg kommer att gå mot Trondheim. Bussträckan är ungefär två mil.

Att banvallen väster om Storlien är en svag sträcka har varit känt länge.

Behovet av förstärkning har aktualiserats sedan norska Stortinget i juni beslutat att grundförstärka och elektrifiera Meråkerbanan.  

Per Åsling träffade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm som besökte länet i november på Centerpartiets inbjudan.

– I samtalen med Gunnar Malm påtalade jag behovet av att Trafikverket i den kommande planeringen investerar i bandelen Storlien-norska gränsen. Det är den del på svenska sträckan mellan Östersund och Trondheim som inte håller tillräcklig standard. Nu måste den investeringen få hög prioritet för att undvika fler akuta stopp och möta de investeringar som görs på norska sidan, säger Per Åsling.

Annons