Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riktar kritik mot vårdföretaget

När Karin Zidéns 93-åriga mamma Birgit låg för döden i sitt hem hade hemtjänsten vid Attendo Care ingen att skicka på nattvak.

– Det måste finnas regler och rutiner. Jag vill inte att detta ska hända andra, säger Karin.

Annons

När Birgit hade dött skickade dottern Karin in dagens ros till personalen på hemtjänsten.

Hon är noga med att påpeka hur gulliga och tillmötesgående de hela tiden har varit. Och hur hårt de själva tog att de inte kunde skicka någon att vaka.

Det slutade med att den personal som kom i nattpatrullen ringde in en nära kollega som just hade gått av ett långt pass och låg och sov. Hon hann precis komma in i lägenheten när det var över.

Karin Zidén är inte nöjd med hur hemtjänsten har fungerat på Hornsberg. Hennes mamma hade ökande hemtjänst under 1,5 år efter en stroke och Karin noterade under en vecka med stor personalomsättning att 19 olika dök upp. En annan vecka var de 13.

Gemensamt för hela insatsen var att det var rörigt och oordnat, menar Karin. Medicinhanteringen fungerade inte. Mamman fick tabletter som gjorde henne virrig och som sattes ut men ändå gavs till henne. Hennes kök var fullt av post it-lappar med meddelanden mellan de olika som regelbundet tittade in.

Till slut lade Karin fram en bok där personal- en kunde börja skriva överlämningsbesked till varandra.

– Jag upplever att organisationen och ledarskapet brister. Personalen hinner inte, säger hon.

Karin Zidén är mest kritisk till det som hon upplever är bristen vid livets slut. Hennes mamma låg för döden i augusti första gången. Då beordrade sköterskan in vak som inte fanns att hitta, enligt Karin. Först vid 03 på natten kom någon.

– Det här var andra gången, säger hon.

Den sista kvällen i början av oktober beordrade distriktssköterskan nattvak. Det var vid 19.30. Vid 22-tiden stod det klart att ingen kunde ställa upp. Karin ringde vid 24-tiden när mamman fick mer ont. Då kom distriktssköterskan och gav morfin. Nästa gång det kom personal var vid 02 på natten när nattpatrullen kom. Efter det dök den inringda vakpersonen in, men då var det så gott som över.

– Alla började att ringa runt till alla. Jag efterlyser system och rutiner, säger Karin. Ytterst är det Östersunds kommun som är ansvarig.

ÖP har pratat med en av Attendo Cares chefer inom hemtjänsten som vill vara anonym och som säger att det inte finns något joursystem för vak, men att man vet vem som kan ringas in. Verksamhetschefen har det ansvaret men kan delegera det.

Pressansvarige Charlotte Näsström Morén i Danderyd får dock under kvällen fatt på besked.

– Det finns inga rutiner kring att alltid ha nattvaksjour, man får söka personer i verksamheten. Det finns inget heller i avtalet med kommunen som säger att det ska finnas, säger hon.