Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk för trafikkaos på Vallsundsbron med ny stadsdel

/
  • – Det kanske kan bli aktuellt med en helt ny påfart vid Vallsundsbron, berättar Anne-Katrin Ångnell, som är avgående mark- och exploateringsansvarig på Östersunds kommun.
  • – Det kanske kan bli aktuellt med en helt ny påfart vid Vallsundsbron, berättar Anne-Katrin Ångnell, som är avgående mark- och exploateringsansvarig på Östersunds kommun.

Redan i dag uppstår det långa trafikköer på Vallsundsbron när jobbpendlare ska till Östersund på morgonen.
Om några år planeras det att byggas ytterligare 1 500 bostäder på Annersia – och frågan är om området klarar den trafikbelastningen?

Annons

Det är i synnerhet på vintern som problemen uppstår vid brofästet på Frösösidan, när många bilister samtidigt ska vidare antingen mot stan via Vallaleden eller in på Frösön. Trafiksituationen har visserligen förbättrats påtagligt sedan det byggdes en rondell vid påfarten, men frågan är vad som händer när ytterligare 1 500 bostäder byggs på Annersia? Det finns dessutom planer på att bryta en ny väg på Annersia, nämligen från Vallsundsbrons fäste i Sandviken till Sannsundsbron nära Hackås. Tanken med en sådan väg är att den bland annat skulle innebära kortare pendlingstid för Bergsbor, men det finns också farhågor om att många som färdas på E 45:an söderifrån mot Östersund ska välja den nya vägsträckningen i stället, inte minst tyngre trafik såsom lastbilar.

Det finns alltså risk för att trafiktrycket ökar rejält på Vallsundsbron i framtiden, och just det är något som ansvariga tjänstemän på Östersunds kommun måste hitta en lösning på.

– Vi måste självklart ha med en ökad trafik i beräkningarna när det byggs på Annersia, och det måste kanske till en ny lösning vid brofästet på Frösön. Det kanske kan bli aktuellt med en helt ny påfart, där trafikanterna inte behöver köra via rondellen för att ta sig till stan, säger Anne-Katrin Ångnell som är mark- och exploateringsansvarig på Östersunds kommun.

Men det är inte bara trafiksituationen som behöver ses över inför byggandet av den nya stadsdelen. Hela infrastrukturen med bland annat kollektivtrafik, gång- och cykelvägar och utökade skolplatser måste anpassas.

– Vi ska snart inleda upphandlingen med konsulter inför byggandet på Annersia, men vi för även en dialog med berörda markägare, föreningar och Böle skola. Kommunen måste se till att det exempelvis finns tillräcklig barnomsorg i området, säger Anne-Katrin Ångnell.

Hur nära är då den nya stadsdelen på Annersia att bli verklighet?

– Kommunen har redan köpt upp mycket mark där, och min gissning är att det finns en färdig detaljplan för området 2018.

Läs mer:

Här byggs det nya bostäder i Östersund

Fjällprofil blev nybyggare på Jägarvallen

Annons