Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Riv inte bron över Gimån!

Annons

Nästan 100 personer anser via Facebook att det är ett helgerån för traktens befolkning att riva den kommunikationsmässigt viktiga bron över Gimån vid Ljungå Vad.

Förutom ortsbefolkningen kommer även turismen inom denna del av Jämtland att bli lidande, inte minst alla fritidsfiskare.

Historiskt sett har Ljungå Vad varit den enda och äldsta färdvägen inom området, något som stenåldersfynd från trakten kan bevisa.

I dagens läge finns, efter att den gamla bilframkomliga bron revs på 1970-talet, enbar en gång och cykelväg över Gimån på platsen. Stenkistorna från den gamla bron håller nu upp den bro som ska rivas.

När kraftstationen byggdes i Torpshammar reglerades den två mil långa Holmsjön, i vilkens norra del Gimån rinner ut just vid Ljungå Vad.

Efter sjöregleringen kunde inte det gamla vadstället användas längre. Det betyder att om bron rivs vid Ljungå Vad, blir kommunikationerna sämre än de var på stenåldern.

SCA anser att det blir för dyrt att kosta på en ny bro på platsen. Det är dock endast en skärv av vad SCA:s verkställande direktör kostar på sig nära han flyger ensam i SCA:s stora franskbygda jetplan, en Falcon 900 EX, mellan Bromma och London och andra platser. Varje flygtimme kostar 100 000 kronor och slukar 1 200 liter bensin.

Enligt Svenska Dagbladet kommer SCA:s deltagande I Volvo Ocean Race att kosta av en halv miljard kronor. Bara vd:s resa med SCA:s jetplan till Kapstaden kostar 2,5 miljoner kronor.

Så nog finns det väl även pengar för att laga en liten bro vid Ljungå Vad. Men river inte broar nu för tiden, man bygger broar till glädje för ortsbefolkningen.

Bengt Brügge

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel