Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rot-avdraget bidrar till Kakelmässans framgång

Samarbete, engagemang och utbildning är alla bidragande orsaker till framgången, men även rot-avdraget har gjort sitt till. För drygt ett år sedan växte Kakelmässan ur sina lokaler, flyttade in i nya och mer än fördubblade sin yta.

Annons

Flytten innebar bara förflyttning med några kvarter, men resulterade i 400 kvadratmeter yta i stället för 200. I ungefär 15 år hade butiken legat ovanför Sjödins på Hornsgatan. Nu ligger de i stället några kvarter närmare stan i lokaler som tidigare stått till förfogande för bland annat djuraffär, matbutik och frisör.

– Vi tittade på lokaler i Odenskog, på Bangårdsgatan och lite andra ställen, men vi ville ha en mer spännande och lättillgänglig lokal, säger Gunnar Klang, butikschef sedan sex år tillbaka.

Lokalen hade troligen inte renoverats på 40 år när de flyttade in, så en gedigen uppfräschning gjordes. Ovanför disken hänger en tv som visar bilder från olika slutresultat och byggen. Jobb som Gunnar Klang varit ute på fältet och fotat.

– Jag tycker det är viktigt att visa olika konstruktioner och lösningar som hantverkarna gjort. Man blir ju jättestolt över att ha så duktiga yrkesmän som kunder. Många av dem jobbar ofta ensamma, så butiken blir lite av ett vattenhål, säger han.

Han visar runt i den så kallade proffsbutiken och nedervåningens utbildningsrum. Bland annat har han anordnat utbildningar för hantverkare i samarbete med Byggkeramikerrådet och olika leverantörer.

– Allt handlar om ett samarbete mellan oss, slutkund och hantverkaren. När vi pratar med privatkunden ska även hantverkaren involveras, då får vi bästa resultat.

Han uppmuntrar även personalen i butiken till att åka ut och titta på färdiga byggen när de har lust.

– Jag begriper inte hur man bara kan stå i en butik. Man behöver få komma ut och inspireras och se färdiga resultat.

Det märks att han är stolt över vad de har åstadkommit. Varje vecka kommer mellan 10–30 ton varor från Italien, vilket innebär att kunderna kan specialbeställa kakel och klinker i en mängd olika varianter och storlekar.

– Det är nog ganska unikt att kunna erbjuda det och det kan vi göra tack vare att vi beställer från Italien varje vecka. Sextio procent av det vi säljer kommer där ifrån och resten från svenska grossister. Det är stark konkurrens i stan, men det tycker jag är bra. Vi är väl nio företag som säljer kakel och klinker här.

• Har rot-avdraget har hjälpt er växa?

– Det är bidragande, absolut. Avdraget är en bra drivkraft, det skapar jobb och folk känner till det. Vi har massa jobb på gång när det gäller renoveringsprojekt, 60-talsprogrammen till exempel, säger Gunnar och fortsätter:

– Sedan har vi en stark nyproduktion här i länet och jag tycker vi ska vara stolta över den utvecklingen. Här på Kakelmässan har vi oftast ett par nyproducerade villor som snurrar hela tiden.

Kakelmässans kunder håller främst till i länet och en stor kund är Copperhill i Åre. Men kunderna finns även utanför länsgränserna, som i Sundsvall och Sollefteå.

Annons