Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rytmik hjälper barnens utveckling

Barnvagnar kantar hallen i biblioteket och lokalerna ekar av barnröster. Det är babyrytmik på schemat, för femte veckan i rad.

Annons

Det är kulturskolan genom Agneta Wallberg som håller i aktiviteten. Under en dryg halvtimme varje vecka får barnen ta del av inslag som sång, musik, dans och rörelse. Tanken är att tidigt lägga en god grund för så väl motorik som språkutveckling och ett starkt band mellan barn och förälder.

– Det är jagstärkande. Varje barn får känna att de blir sedda och att de är viktiga. Dessutom får barnen som får med sig språkrytmen från ett tidigt stadium det lättare att läsa framöver.

Agneta jobbar också som musiklärare i klass i Hoting, Backe samt har sång- och instrumentalelever i årskurs 3-6 i Strömsund och i Hammerdal. Babyrytmikens pedagogik bygger på att man ska stärka språkinlärningen, kroppsuppfattningen, koordinationen och förmågan att lyssna och reagera.

Denna gång var fyra familjer på plats för den femte omgången av babyrytmiken. Barnen Michelle, Louise, Klara och Olle deltog med stort engagemang och tycktes glädjas över varandras sällskap. Också det en positiv effekt enligt Agneta.

– Det handlar också om att utveckla den sociala kompetensen, genom att träffa och agera med andra.

En sång i programmet handlar om kroppens olika delar och kombineras med en dans där kroppsdelarna involveras.

– Föräldrarna kan också hjälpa barnen att bli medvetna om sig själva och sin omvärld via musik och rörelser.

För de som känner sig lite tveksamma till att sjunga med sina barn har Agneta ett tydligt buskap.

– Det vackraste ett barn kan höra är föräldrarnas röst. Det viktigaste är att man sjunger, inte hur det låter.

För den som är intresserad av att vara med i babyrytmik framöver kan höra av sig till kulturskolan för mer information.

Ett inslag i babyrytmiken i Strömsund var lek med tigertrumman.

Artikeln kommer från Tidningen Strömsund.