Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

S oroad för tågsäkerhet

S-ledaren Stefan Löfven kräver åtgärder innan en tågolycka med dödsoffer inträffar.

Annons

Han vill att staten tar över underhållet och inspektionen av järnvägen.

Tågsäkerheten har ifrågasatts efter två urspårningar med godståg söder om Stockholm. Löfven betecknar dem som mycket allvarliga incidenter.

– Om olyckan skulle vara framme, en olycka med persontåg och kanske dödsfall, då är det för sent. Vi måste agera nu, säger han.

S vill att statliga järnvägsentreprenören Infra Nord AB med över 2 600 anställda, blir en enhet inom Trafikverket och att den tar över underhållsarbetet i takt med att Trafikverkets omkring 35 stora kontrakt med andra företag löper ut.

S anser att fragmentiseringen lett till att ansvaret för säkerheten tappats bort och att Trafikverket i dag saknar kunskap om järnvägens skick.

S kräver också att Trafikverket omedelbart ska ta över besiktningen av spåren och spårreparationer.

Nyligen framkom att en tredjedel av alla tågolyckor sedan 2008 har inträffat vid platser med tidigare kända – men inte åtgärdade – fel. Enligt Riksrevisionen har småfel, som kan förvärras om de inte åtgärdas, ökat med 181 procent mellan 2009 och 2012.

Även infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) kan tänka sig att Trafikverket sköter besiktningarna. Hon varnar dock för att ett återförstatligande av järnvägsunderhållet kan göra det 20 miljarder kronor dyrare åren 2014–2025. Hon hänvisar till en statlig utredning som hävdade att underhållet blev 25 procent billigare när det statliga monopolet avskaffades.

– För mig är det mer viktigt att de pengar som vi har faktiskt kommer ut på spåret och används, säger Elmsäter-Svärd.

Enligt Löfven är det "ingen tvekan" om att ett statligt underhåll på sikt blir billigare eftersom det inriktas mer på förebyggande åtgärder.