Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så förvandlar du fyrhjulingen till en skogsmaskin

Står du i begrepp att köpa en maskin eller är du bara nyfiken på hur man kan använda en gårds- och skogsmaskin? ÖP följde med Lars Zackrisson som visar hur man kan förvandla en fyrhjuling till en skogsmaskin.

År 2012 fanns 329 541 skogsägare och Skogsägareföreningarna hade vid utgången av år 2013 mer än 111 000 medlemmar med en sammanlagd areal om drygt 6 miljoner hektar enligt Skogsstyrelsen.

I Sverige har fyrhjulingen blivit en leksak i mångas ögon men i själva verket är det ett arbetsredskap för många skogsägare. Tillbehören är många och man kan koppla på eller montera exempelvis vagnar, lastflak, snöblad och vinschar. För den som har jordbruksfastighet är fyrhjulingen ett bra sätt att ta sig fram över markerna både vid arbete på åker och i skog.

– Många skogsägare drar sig för att åka ut i skogen och ta reda på träd som blåst omkull för de tror att det enda sättet att få hem virket är med snöskoter eller en fullstor skogsmaskin. Och en skogsmaskin kostar stora pengar. Man låter helt enkelt stockarna ligga kvar i skogen, säger Lars Zackrisson, Yamaha Motor Skandinavien.

Fyrhjulingen är ett allt vanligare fordon, både i trafiken och som arbetsredskap. Utbudet varierar från små modeller för juniorförarna till riktiga arbetshästar som står pall för både tung last och besvärlig terräng.

– Små skogsägare kan tjäna på att köpa sig en fyrhjuling med rätt tillbehör. En investering som är avdragsgill i företaget, men många vet inte om fördelarna, säger Lars Zackrisson.

En timmervagn med boogie är gjord för tuffa tag och för att användas professionellt. Många smarta lösningar och idéer från dem som arbetar med vagnen dagligen gör att den är till stor hjälp i skog och mark – vare sig du lastar tungt eller lätt. En stark fyrhjulsdriven ATV med broms på alla hjulen och differentialspärr gör att man slipper olyckor när man drar hem flera ton virke.

– Det finns många olika märken på marknaden och smaken är olika men i det stora hela ska man skaffa sig en maskin som är byggd för arbete i skogen och inte en leksak som många tror att fyrhjulingen är, säger Lars Zackrisson.

Olycksstatistiken för fordonstypen har ökat de senaste åren. Det gäller därför att lära sig körteknik med skotersittställning och trafikregler ordentligt innan man ger sig ut på vägar och i naturen. Terrängkörning inte är tillåtet i Sverige, förutom med vissa undantag vad gäller just jord- och skogsbruk.

Mer skoter & motor:

Sätt inte barnet framför dig på skotern

Här är de vanligaste felen på jämtarnas bilar

Dieselbilens framtid ser mörk ut – så här många såldes i Sverige ifjol

Bilens lampor viktiga i höstmörkret

Förslag om körkort för fyrhjuling

De åkte 110 mil på sina snöskotrar i väglöst land

Fredrik klär in bilar i folie

Se skoterprofilens galna friåkning med snöskoter i klabbföre

Tävling: Skicka in en bild på din skoter

Se skoterprofilens galna friåkning med snöskoter i klabbföre