Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så här använder vi sociala medier

Mer än hälften av alla svenskar över tolv år använder Facebook. Dessutom blir politisk information på internet viktigare för personer mellan 16 och 25. ÖP frågade några av länets politiker hur de använder sig av sociala medier i arbetet.

Annons

Det är forskningsrapporten Svenskarna och internet från Stiftelsen för infrastruktur som återigen har kartlagt svenskarnas internetvanor i undersökningen som släpptes i dag.

Den visar att 96 procent av alla svenskar mellan 16 och 25 år använder Facebook eller andra sociala nätverk. Men Facebook, som snabbt blev populärt hos de yngre när det introducerades i mitten av 2000-talet, har numera även börjat locka den äldre generationen. Till exempel så har var fjärde person i åldern 66 till 75 år besökt ett socialt nätverk.

Även de yngsta har ökat sitt internetanvändande och hälften av landets treåringar har börjat använda internet.

Rapporten visar också att tv:n, som tidigare har varit den viktigaste informationskällan kring riksdagsval, har bytts ut mot internet. I alla fall när det gäller personer mellan 16 och 25 år. 27 procent av åldersgruppen har sökt upp politiker och nästan hälften har diskuterat politik eller läst politiska debatter på Facebook.

En av dem som har anammat de sociala medierna genom både Facebook, Twitter och bloggande i sitt politiska arbete är Håkan Larsson, ordförande i Krokomscentern.

– Jag brukar rapportera om olika möten och aktiviteter där och länka till artiklar. Det är bra för att det är så snabbt och för att man har ett nätverk med människor av olika bakgrund. Jag följer massor av organisationer och partier där.

Håkan Larsson har runt 1 500 vänner på sin Facebookprofil, men i början var han en aning skeptisk.

– Jag tänkte inte gå med i Facebook först, men sedan två år tillbaka är jag fast. Bloggandet däremot, det har jag hållit på med i tio år.

Forskningsrapporten Svenskarna och internet baserar sig på ett riksrepresentativt urval för befolkningen med ungefär 2 700 telefonintervjuer.