Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så presenterades Marsblade 2011

En tvådelad plastskena kan revolutionera hockeyträningen och ge skidåkare ett effektivare tryck i skejttekniken. Innovationen har potential att omsätta ett par hundra miljoner inom några år.

Annons

Detta är en återpublicering av en text ur Affärer 2011.

Det brukar heta att de bästa idéerna föds ur det egna behovet. Det var också så Marsblade såg dagens ljus.

Per Mårs, elithockeyspelare, var inte nöjd med sommarträningen, som bestod av alltför mycket löpning och alltför lite skridskoåkning.

– För mig som hockeyspelare var det viktigt att träna samma muskler som jag gör när jag åker skridsko på is. Inlines var för mig inget alternativ, eftersom befintlig utrustning var för långt ifrån riktig hockeyträning. Fel muskler tränades och jag kände att inlinesåkningen gjorde mer skada än nytta, säger Per Mårs.

Han funderade därför över hur han skulle kunna skapa en skridsko med hjul som erbjöd så skridskolik åkning på is som möjligt.

Lösningen blev ett tvådelat chassi, där en rundad överdel som sitter på pjäxan rullar mot en underdel som håller. Den detaljen revolutionerade känslan, och nu går det att åka inlines med i det närmaste en exakt upplevelse av att befinna sig på is.

– Vi har testat 20 prototyper på elithockeyspelare, bland andra har bröderna Sedin fått testa tekniken, och alla är mycket positiva, berättar Per.

I höstas vann han ett aktiebolag med sin innovation i tävlingen AB Jämtland. Sedan dess har riskkapitalisten Hans Victor gått in som delägare för att med sin kompetens bidra till kommersialiseringen av produkten. Där är bolaget i dag. Tekniken fungerar och ska nu göras känd.

– Vi har två strategier för försäljningen. Det ena är att bygga ett eget varumärke runt tekniken, vilket kräver mycket resurser både arbetsmässigt och ekonomiskt. Den andra strategin som vi arbetar med är att sälja på licens till de stora inlines- och skridskotillverkarna i världen, säger Hans Victor.

Marsblade, som bolaget heter, förbereder en nyemission till våren 2012 för att få ihop en krigskassa inför lanseringen, där de stora marknaderna är USA och Kina.

– Marknaden för inlineshockeyspelare är 1,3 miljoner aktiva. Sedan har vi den stora fitnessmarknaden som består av 10 miljoner aktiva, berättar Hans. Enligt honom omsätter de amerikanska ishockeyklubbarna 350 miljoner dollar bara på skridskor och klubbor.

Med hjälp av Mittuniversitetets Sportstechavdelning, har Marsblade också testats på vanliga skridskor. Det visade sig att även en vanlig hockeyskridsko blev rörligare och snabbare med den böjda plastskenan under foten.

– Vi arbetar nu med att ta fram en liknande skena till bindningen på skejtskidor. Skenan ger större rörlighet i foten i skidåkning, vilket ger ett effektivare tryck i steget, säger Mikael Bäckström, universitetslektor på Mittuniversitetet.

Användningsområdena för Mårs plastskena tycks nästan vara oändliga, men affärsresan som just inletts är lång. Hans Victor är mycket optimistisk i sin försäljningsprognos.

– Det är fullt möjligt att den här innovationen om några år kan omsätta några hundra miljoner. Marknaden finns där, säger han.

Närmast ska Marsblade visas upp på Ispo-mässan i Tyskland, där innovationen kandiderar för seger i klassen ”Brand new product awards”.

– Mässan är viktig för oss, dels får vi möjlighet att visa upp tekniken, och vi får också möjlighet att knyta kontakter med för oss viktiga aktörer i branschen, säger Hans.

Marsblade 1.0 är klar för försäljning, men enligt lektor Bäckström finns det stora möjligheter att vidare- utveckla tekniken.

– Vi ser att den kan användas inom andra områden. För oss som sysslar med forskning har vi sett att skenan går att göra mer funktionell, lättare och med andra justeringsmöjligheter. Men ett gott tecken är att vana skridskoråkare redan med den första versionen upplever en stor skillnad, säger han.

Artikeln publicerad i tidningen Affärer 2011-09-30