Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ser regionens nya logga ut

Så här ser Region Jämtland Härjedalens logotyp ut. Den ersätter landstingets och regionförbundets loggor när organisationerna går samman vid årsskiftet.

Annons

Det är för att tydligt visa att en ny organisation bildas som en logotyp har tagits fram för Region Jämtland Härjedalen. En utgångspunkt har varit att ta fram en symbol som är tydlig, med få element och som är lätt att känna igen. Den ska skapa en känsla av något nytt och fräscht och i underlaget inför landstingsstyrelsen beslut i onsdags betonas att regionens natur är en styrka som det finns skäl att lyfta fram. Därför ingår symboler för fjällen och för länets 16 000 sjöar, med tillhörande vattendrag, i den nya loggan. De gröna fjälltopparna ska också symbolisera att regionen strävar uppåt och framåt. Den gulgröna färgen står för positivitet, tillväxt och framåtanda.

3 miljoner kronor finns avsatta för varumärkesarbetet, där den grafiska profilen och logotypen ingår. Landstingsledningen poängterar att kostnaden för loggan endast utgör en ytterst liten del, några konsulter har inte anlitats.

– Vi har tagit fram loggan själva, säger Björn Eriksson, landstingsdirektör, som blir regiondirektör från årsskiftet.

Annika Wahlström, grafisk formgivare vid landstingets kommunikationsbyrå, har haft en central roll i arbetet med att ta fram den nya logotypen, som kommer att finnas på en mängd platser och produkter. Successivt kommer också alla skyltar som i dag har Jämtlands läns landstings logga att bytas ut. Det beräknas kosta ett par miljoner kronor och Björn Eriksson påpekar att det inte har med nya loggan att göra, byte av skyltar hade varit nödvändigt i vilket fall som helst eftersom det blir en ny organisation med nytt namn.

Det formella beslutet om nya logotypen kommer att fattas av fullmäktige.