Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Saab-epoken sannolikt över

Biltillverkaren Saab lämnas åt sitt öde. GM drar sig ur, ingen vill köpa och staten är kallsinnig. Nu måste Trollhätteborna inse att epoken som bilstad är över, enligt regeringen.

Annons

Efter ägaren General Motors besked om Saabs framtid är tolkningarna många. Från vissa branschföreträdare handlar det snarare om önskedrömmar.

Men just nu finns inga tecken på att någon skulle komma till Saabs undsättning. GM tar sin hand från företaget och köparna lyser med sin frånvaro i den globala jättekrisen för bilindustrin.

Och regeringen är tydlig – det blir inget stöd från staten.

– Vi stänger dörren från svenska regeringens sida när det gäller att ta över bilfabriker, säger näringsminister Maud Olofsson (C).

Helt rätt, tycker Harry Flam, professor i internationell ekonomi.

– Det är en rimlig hållning. Jag ser inte mycket som talar för att rädda Saab. Det är naturligtvis grymt för dem som jobbar där men det är det enda rimliga på sikt.

Trollhätteborna hoppas på annan industri. Enligt Maud Olofssons statssekreterare Jöran Hägglund (C) är det något annat än bilar som Trollhättan ska syssla med i framtiden.

– Det är ett viktigt besked till alla i Trollhättan, ju kortare processen är där man bestämmer sig för hur en trovärdig framtid ser ut, desto bättre är det för alla inblandade. Därför är vi tydliga nu med att det scenario de pekar på finns inte. Man måste se om det finns något annat, säger Hägglund.

Regeringen lovar dock stöd i olika former.

– Det är ett tungt slag för den lokala arbetsmarknaden och där måste vi vara beredda att gå in med olika insatser, inte minst arbetsmarknadspolitik.

Och enligt Hägglund blir totalnotan högre rent ekonomiskt att rädda Saab än att alla anställda skulle gå ut i arbetslöshet i 4–5 år.

– Men det är inte ett särskilt troligt scenario.

Fast oppositionens ledare Mona Sahlin och facket är mycket kritiska till regeringens agerande och spelet med människors liv.

– Jag blir väldigt upprörd när man säger att vi inte ska riskera arbetstagarnas pengar. Vi betalar skatt för att skapa ett tryggt samhälle och det är regeringens ansvar att se till att vi får det, säger LO-basen Wanja Lundby-Wedin.

Mona Sahlin får i sin tur häftig kritik från statsminister Fredrik Reinfeldt.

– Hon tycker att staten ska ta över. Jag tycker att hon faller i farstun för den fälla som de amerikanska bildirektörerna har gillrat, säger Reinfeldt.

Den fälla GM gillrat skulle, enligt Reinfeldt, bestå i att koncernen inte berättat vilka kostnaderna skulle vara för att lägga ner Saab.

– Vad GM inte berättar är, och vi har uppgift om det, att deras avvecklingskostnader för att gå ur Saab är drygt åtta miljarder kronor, som de måste betala till bland andra återförsäljare, säger han. (TT)