Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sälj grej med sexig tjej är fantasilöst – och bör förbjudas

En bar i Helsingborg väljer att marknadsföra sin mat med en bild på en halvnaken kvinna inkletad i strips och ketchup. Munnen är fullproppad med hamburgare. I veckan fälldes baren för andra gången av reklamombudsmannen för sexistisk reklam. Kvinnan på bilden framställdes som sexobjekt utan att ha något samband med produkten, ansåg reklamombudsmannen.

Annons

Ägarna till baren fattar ingenting. Det är ju ingen som har klagat förut, liksom.

I stället för att göra om och göra rätt valde ägarna till baren att ge sig på den som anmält dem. På sin facebook-sida har de lagt ut bilden på den halvnakna kvinnan insmetad i mat igen. I inlägget säger de sig vara trötta på den tjej som anmält dem, och har taggat henne i det. De tackar också henne för den uppmärksamhet de fått via anmälningarna. All pr är ju bra pr, som man brukar säga. Och i stället för att sluta använda bilder på halvnakna kvinnor har de lagt till halvnakna bilder på män. Som en hyllning till den kvinna som anmälde dem, skriver de i sitt facebookinlägg. Som att de allvarligt tycker att det jämnar ut sig om de även framställer män som sexobjekt?!

Problemet är att i Sverige finns ingen lag mot sexistisk reklam. I andra nordiska länder finns det sådana lagar, men inte i Sverige. Här reglerar näringslivet sig själv genom reklamombudsmannen. Men bara för att någon fällts för att använda sig av sexistisk reklam så finns det inget som hindrar dem från att göra det igen.

Uppenbarligen har inte barägarna i Helsingborg fatta poängen. De ser inte hur framställandet av kvinnor som sexobjekt påverkar samhället. Det är inte lätt att göra det alla gånger, det kan jag ge dem. Men man kan ju tänka sig att, eftersom företaget blivit anmält för sin reklam, så har alltså någon av deras kunder tagit illa vid sig. Räcker inte det för en omvärdering av det sätt man marknadsför sig på?

Sexistisk reklam ser vi hela tiden. Männen framställs som starka och mäktiga, kvinnorna som svaga och objektifierade. Männen är ofta påklädda, kvinnorna avklädda. Är det inte dags att vi försöker ändra på den här bilden? Sälj grej med tjej är både förlegat, inskränkt och inte särskilt 2014. Dessutom visar en undersökning som Sveriges Kvinnolobby gjorde i fjol att nio av tio kvinnor upp till 30 år velat ändra på något på sin kropp på grund av de ideal vi matas med via reklam.

Jag ser gärna att barägarna i Helsingborg skulle förbjudas använda sig av sexistiskt reklam, inte bara få skäll av reklamombudsmannen.

Sen att de inte fattar ett skit om vad det egentligen handlar om, det är en annan fråga.