Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Samhällstjänst för dödsolyckan i Lillhärdal

Det blev 60 timmars samhällstjänst för den 21-åring som i augusti förra året körde på 11-åriga Emma Karlsson i Lillhärdal.

Mannen döms för olovlig körning.

– Tingsrätten har dragit fel slutsatser, säger Malin Dromberg, målsägandebiträde åt Emma Karlssons familj.

Annons

Det var i augusti förra året som Emma Karlsson promenerade längs Enanders väg i Lillhärdal tillsammans med tre kamrater. Plötsligt dök den nu 21-åriga mannen upp på en motorcykel. Av någon anledning kom han upp på trottoaren där flickorna gick och körde in i Emma Karlsson bakifrån. Hon omkom på platsen av skadorna hon fick i olyckan.

Åklagare Mikael Bäckström ville ha mannen fälld för vållande till annans död och grov olovlig körning men tingsrätten tycker inte att det är lett i bevis att mannen med vilje styrde upp på trottoaren. Det är inte heller bevisat att mannen hade någon avsikt att skada flickorna, enligt tingsrätten. Domen går i stället på 21-åringens linje, som i tingsrätten erkände olovlig körning och hävdade att det var en olyckshändelse att han kom upp på trottoaren och körde på Emma.

– Jag tycker att tingsrätten dragit helt fel slutsatser på flera punkter, säger Malin Dromberg, målsägandebiträde åt Emma Karlssons familj i tingsrätten.

– Bland annat så har inte tingsrätten tagit hänsyn till de omfattande skador som Emma Karlsson fick i olyckan. Enligt domen körde 21-åringen i 20 kilometer i timmen när han körde på henne. Det är cykelfart. Sådana skador som hon fick får man inte om man blir påkörd den hastigheten, inte ens om det handlar om en motorcross, säger hon.

Det var Malin Dromberg som gav familjen beskedet om domen på tisdagsmorgonen.

– De är bestörta, säger hon.

Resonemanget kring farten presenterades på förhandlingarnas sista dag av 21-åringens advokat Joakim A Nyman. Med en uträkning visade han att medelhastigheten för motorcykeln, från det att mannen upptäckte flickorna fram till själva olyckan, inte kunde ha varit högre än 30 kilometer i timmen. Den uträkningen tar tingsrätten hänsyn till i sin dom.

– Det är den enda bevisning som med någon form av säkerhet visar hastigheten för motorcykeln, säger Joakim A Nyman.

Han tycker att domen är bra och välskriven.

– Tingsrätten har tagit hänsyn till de bevis som är relevanta i fallet och bortsett från annat som exempelvis vittnesmål om tidigare buskörningar. Det är sådant som inte hade någon relevans för det här fallet, säger han.

Domen kan överklagas fram till den andra januari.