Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Samvuan känner sig kränkt av Swedbank

De vill sälja sin bostadsrätt på Frösön för att köpa en större bostad. Men när de kom till Swedbank i Östersund fick de ett kränkande bemötande.
– Han sa att jag inte skulle få låna en hundralapp, för att invandrare som kommer till Sverige inte får några bra jobb, säger egenföretagaren Samvuan Iamchaeng.

Annons

Bengt Hemmingsson och Samvuan Iamchaeng har båda varit kunder hos Swedbank i över 20 år. De äger en trerumslägenhet på Frösön och funderar nu på att sälja den och skaffa en större bostad för att tillfälligt ge plats åt Samvuan Iamchaengs son och familj. Sonen bor nu i Thailand, men hoppas på att flytta med sin fru och två barn till Sverige om ett år.

Men när de kom till en träff med en banktjänsteman, som de inte träffat tidigare, blev det kalla handen. Trots att det är snart två månader sedan mötet skedde rinner tårarna på Samvuan Iamchaeng när hon berättar om upplevelsen.

– På något sätt kom samtalet in på att han påstod att invandrare har svårt att få jobb här i Sverige och får de jobb så är det bara städjobb, säger Bengt Hemmingsson.

– Han sa att om man ska ha bra jobb måste man ha hög utbildning. Jag vill springa ut på en gång när han sa så. Det kändes inget bra, säger Samvuan Iamchaeng.

Sedan fyra år tillbaks driver Samvuan Iamchaeng eget företag och har en vagn med försäljning av thaimat i centrala Östersund. Bengt Hemmingsson har fast arbete i en matvarubutik sedan över trettio år tillbaks. Trots det ifrågasätter de inte beskedet om att de inte beviljas bolån, utan det var bemötandet och talet om att invandrare har svårt att få jobb som de reagerade på.

– Jag har bott i Sverige i 20 år och har inte missat en enda inbetalning till Swedbank. Jag har inte gjort något fel, säger Samvuan Iamchaeng.

Kontorschefen på Swedbank i Östersund, Christer Thylin, säger att om någon av deras kunder känner att de fått ett kränkande bemötande då har de misslyckats.

– Att någon av våra kunder känner sig orättvist och kränkande behandlad är oacceptabelt. Vi måste ta tag i det här problemet, säger han.

Han har inte haft vetskap om händelsen tidigare, men säger att han kommer att göra en internutredning för att undvika att det sker igen.

– Vi måste se till att det här inte upprepas och påpeka för personalen att det här inte är acceptabelt. Vi ska vara en bank för alla. Det här är långt ifrån de värden vi står för, säger han.