Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sanningen bakom spökbussarna

Kombinationen av stad, snö och kyla gör Östersund till en utmärkt stad att testa bussar i. Under sju år har det bedrivits tester här. Men fortfarande är det många som undrar varför vissa bussar som stannar på hållplatsen inte tar upp passagerare.

Annons

– Att folk uppmärksammar bussarna nu kan bero på att vi har lite fler fordon än vanligt. Men vi märker att de som åker kollektivt, de har vant sig. Det brukar vara de som inte åker buss som reagerar, säger Torbjörn Bäckström, VD för Vericate som bedriver testverksamheten.

Det som testas på bussarna är inre komponenter som drivlinor, motorer med mera. Fordonen ska framföras så autentiskt som möjligt, vilket innebär att de kör runt som den ordinera kollektivtrafiken och stannar på hållplatserna, med skillnaden att de inte tar upp några resenärer. I somras arbetade 25 personer med testerna som pågick dygnets alla timmar. En del fordon gick oavbrutet i tre månader.

– Vi kör året om, även helger. Förmodligen är vi en av de större åkerierna i länet, trots att vi varken fraktar gods eller plockar upp några passagerare, säger Torbjörn Bäckström.

Det har dock varit några missförstånd med väntande resenärer. Ungdomar med hörlurar på har kommit långt in i bussen innan de förstått att de hamnat fel och en äldre dam drog käppen i sidan när bussen inte stannade till.

Förutom bussar testas även lastbilar och andra tunga fordon.

– Vi har en sopbil som åker runt och stannar var 50 meter för att simulera soptömning. De arbetar som på renhållningen, men de hämtar dock inga sopor, säger Torbjörn Bäckström.

Hela länet används som testområde. Uppdragsgivare är fordonstillverkare. Mest har det varit bussar som provats, många med gasdrift.

– Vi har haft nytta av att det finns biogas här i Östersund och i kombination med stadsmiljö och våra fyra årstider har gjort det intressant att bedriva testerna här, säger han.

Det är en mängd teknisk mätdata som registreras under körningarna, men lika viktigt är förarens erfarenhet.

– Vi brukar säga att, kompetensen sitter i baken. Förarna kan verkligen känna om fordonet beter sig som det ska. Det är mycket teknik men lika viktigt är människan, säger Torbjörn Bäckström.

Artikeln kommer från 100 % Östersund.