Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Satsa på Inlandsbanan och grusvägarna

På måndag kommer Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm till länet. Han får då resa längs Inlandsbanan i motorvagn, och personligen se den utvecklingspotential som kan släppas loss genom strategiska investeringar.

Annons

Goda exempel finns redan: Den lilla byn Röjan har genom satsningen på Snötåget från Malmö-Göteborg blivit en port till fjällturismen i Vemdalen. Godsterminalerna i Lugnvik är ett strategiskt logistiknav i södra Norrland och är dessutom ett bra exempel på samarbeten mellan näringen och infrastrukturägare.

Trafikverket ansvarar för den långsiktiga planeringen av det svenska transportsystemet med vägar och järnvägar. Infrastrukturen har avgörande betydelse för hur företagen och därmed regionen kan utvecklas.

I Jämtlands län finns många stora behov. Vi väljer att lyfta fram två som har mycket stor betydelse för företag, invånare, besökare och regionens utveckling.

Vi begär att staten satsar:

1) 3 miljarder till Inlandsbanan för grundförstärkningar, godsterminaler och persontransporter som svarar mot besöksnäringen och skogsnäringens behov.

Satsningarna innebär att den tunga trafiken på vägarna minskar. Samtidigt blir övriga järnvägsnätet mindre sårbart genom att trafik kan dirigeras över Inlandsbanan när det blir oförutsedda stopp.

Att stärka Inlandsbanan är samtidigt att stärka besöksnäringen. Under några intensiva skollovsveckor mångdubblas antalet besökare i vårt län, och behovet av resor är större än tillgången. När fler kan välja att ta tåget minskar även trängseln och olycksrisken på vägarna.

2) 10 miljarder till ett grusvägspaket för Norrland. Pengarna ska användas till grundförstärkning och beläggning, för att undvika lervälling, tjälskott och potthål som leder till fordonsskador, ståtid, försenade leveranser och många andra svårigheter för invånare, företag och deras kunder.

Dessa satsningar betalar sig mångfalt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv genom minskat slöseri av tid och resurser, färre olyckor, lägre utsläpp, jämnare produktionsförutsättningar och högre skatteintäkter.

Mikael Martinsson, vd Reaxcer, styrelseordförande VTC

Gunnar Heibring, styrelseordförande Norrskog

Eva Hellstrand (C), vice ordförande infrastrukturberedningen, regionförbundet

Per Åsling (C), Trångsviken

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel