Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sätt stopp för järnvägskrisen

Järnvägen är i kris. Inom loppet av två månader har två allvarliga tågurspårningar skett. Medierna rapporterar om allvarliga brister i järnvägsunderhållet.

Annons

Trafikverket anger att antalet sträckor med nya fel som riskerar att utvecklas till urspårningsfarliga fel ökade med 181 procent mellan åren 2009 och 2012.

Att resa med tåg är säkert. Men ett misstankens frö har börjat gro – kan jag verkligen vara helt trygg när jag reser med tåg? Vad är det som säger att det inte är ett persontåg som spårar ur nästa gång?

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) svarar på kritiken om brister i järnvägsunderhållet med en axelryckning. Hon menar att avregleringen av har gett oss "mer underhåll för pengarna utan att tumma på säkerheten och kvaliteten".

Utan att tumma på säkerheten och kvaliteten? Den verklighetsbeskrivningen är det nog inte många som delar med ministern.

Vi socialdemokrater har under många år föreslagit större investeringar i järnvägen än regeringen, både i form av nya banor och ökat järnvägsunderhåll. Det är åtgärder som är viktiga. Men de tar tid att genomföra.

Den akuta tågkrisen vi upplever just nu kräver andra lösningar. Någonting måste göras och det måste göras nu. Staten måste ta ett samlat ansvar för allt järnvägsunderhåll. För att lösa den akuta tågkrisen föreslår vi att:

• Det statliga aktiebolaget Infranord omvandlas successivt till en underhållsenhet inom Trafikverket. Underhållskontrakt överföras till denna nya enhet i takt med att de löper ut. Om Trafikverket bedömer, att ett underhållsprojekt eller delar av ett projekt bör upphandlas, så står det verket fritt att göra det.

• Vi vill omgående skärpa tillsynen av järnvägen. I dag är det entreprenörerna själva som inspekterar kvaliteten på det egna arbetet. Det är en unik och osäker lösning. Trafikverket måste snabbt bygga upp kompetens för att inspektera säkerheten på de egna banorna och inspektera kvaliteten på entreprenörernas arbete

• Meddelarfriheten hos de anställda i järnvägsbranschen måste ha central funktion för att öka säkerheten. I eventuella nya kontrakt för privata järnvägsentreprenörer måste meddelarfriheten skrivas in. Alla som jobbar med järnvägen måste kunna slå larm om säkerhetsbrister.

Järnvägens kris går ut över jobben. Såväl arbetspendling som industrins godstransporter drabbas. Det handlar om Sveriges framtid. Vi socialdemokrater har satt upp ett mål om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. En väl fungerande järnväg är en förutsättning för det. Järnvägskrisen måste få ett slut nu.

Anders Ygeman (S) ordförande i riksdagens trafikutskott

Marie Nordén (S) riksdagsledamot

Gunnar Sandberg (S) riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel