Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sen hjälp till strokepatient efter felprioritering: ”Hela vårdkedjan utom 1177 är inblandad”

En man i Östersund som drabbades av synfältsbortfall ombads att ringa efter en ambulans av vårdguiden. SOS Alarm nedprioriterade dock felaktigt mannens synbortfall till en ögonåkomma. Först efter fem timmar kunde propplösande behandling ges, enligt en lex Maria-anmälan.

Karin Strandberg-Nöjd som är chefläkare, bedömer att både SOS Alarm och sjukvården har skuld till förseningen. Hennes bedömning är även att vårdguiden gjorde rätt bedömning av patientens vårdbehov.

– Hela vårdkedjan utom 1177 är inblandad, säger hon till Nyhetsbyrån Siren.

Ambulanssjukvårdarna undersökte mannen utifrån misstanken om ögonskada och därför fick patienten vänta länge på röntgen. Idag har han ett kvarstående synfältsbortfall.

– Patienten har bestående symptom, men man kan aldrig svära på att det gått annorlunda vid snabbare hantering, säger Karin Strandberg-Nöjd till Nyhetsbyrån Siren.

Karin Strandberg-Nöjd berättar även att Region Jämtland Härjedalen har utrett fallet och kommer att förändra sina rutiner.

Mer läsning:

[+] Attendo får hård kritik av äldre i Lugnvik – 94-åriga Hilda: ”Det är ingen som har ansvar”

[+] Efter branden på sågverket i natt: "Vi kollar på vad som går att förbättra för att göra det ännu säkrare"

[+] Hot mot anställd i Härjedalens kommun