Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ drar in nattåg till länet

Nattågen stoppas i början på april nästa år. Nu vill man vända sig till Trafikverket för att hitta nya lösningar på hur tågtrafiken ska gå.

I slutet av veckan meddelade SJ att nattågen i stor utsträckning dras in. Det gäller all nattågstrafik som körs till och från länet, förutom under högsäsong.

Stoppet av nattrafiken kommer införas i början på april nästa år.

Ordförande i Region Jämtland/Härjedalens beredning för infrastruktur och kommunikation Jörgen Blom (V) deltog i mötet där SJ presenterade åtgärden. Politiker från Regionen, Östersund och Åre samt representanter från turismnäringen medverkade även under mötet.

– SJ har gjort det de är ålagda att göra, de har som uppdrag att köra linjer som är kommersiellt gångbara. Då har de ändå kört de här tågen med minusresultat i många år, säger Jörgen Blom.

Jörgen Blom tycker att det är viktigt att hitta en lösning på tågkommunikationen för att tillgodose de besökare och de näringsidkare som finns i länet.

– Vi måste försöka hitta kreativa lösningar på det här problemet. I september ska Regionen ha möte med Trafikverket om vilka möjligheter som finns genom upphandling, säger Jörgen Blom.

Högsäsongen är från SJ räknad till 90 dagar som kommer fördelas på två perioder. Det är en kring jul och nyår och en under sommaren.

Under de perioder som inte klassas som högsäsong kommer resenärer till länet behöva åka till Sundsvall och göra ett byte där, vilket förlänger restiden.

Den tidigare diskussionen kring att Norrtåg ville överta trafiken tycker Jörgen Blom ligger lite utanför frågan.

– Det här är en nationelltrafik och ligger egentligen utanför Norrtågs område som kör regionala tåg. Det är staten som har ansvar att vi har bra kommunikation i vårt land, säger han.

Läs också: Kina vill bygga höghastighetsjärnväg i Sverige för vrakpris