Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ:s resebutik läggs ned i Östersund

Beskedet för de anställda på SJ-butiken i Östersund kom helt utan förvarning. Beslutet innebär att personalen mister jobben och att resenärer inte längre kan köpa biljetter över disk på stationen i Östersund.

Annons

Hundratals anställda mister jobben när SJ lägger ner biljettförsäljningen på 17 orter i landet. Östersund är en av de drabbade orterna.

Resenärer på stationen i Östersund reagerar kraftigt då det hör om nedläggningen. Ulf Bispfors från Östersund är en av de resenärer som reagerar.

– Det är ju ont om jobb här uppe redan nu, värst är det för SJ-personalen. För mig som ser väldigt dålig och inte kan använda dator innebär beslutet problem. Jag får väl försöka köpa biljetterna direkt på tåget i fortsättningen, även om jag vet att priset då blir högre, säger Ulf Bispfors som just anlänt till med tåg till hemstaden.

Lite längre in i vänthallen står Tommy Albertsson från Östersund med kaffe och bulle i hand.

– Mesta försäljningen sker över nätet, men man kan inte förutsätta att alla har tillgång till en dator. Speciellt blir det svårt för äldre resenärer, säger han som redan i dag oftast köper sin biljett över nätet.

– Men det känns inte bra. Märkligt att inte kunna köpa biljett på stationen, säger han eftertänksamt.

Ett äldre par från Gällö kommer in på stationen för att ta tåget hem. De känner inte till SJ:s beslut, och välkomnar inte beslutet då de för reda på vad beslutet innebär.

– Som gammal "järnvägare" tycker jag det är tokigt. Jag får väl åka buss nu i stället. För bussresorna abonnerar jag ett bussresekort varje månad. Hade aldrig kunnat föreställa mig att man inte skulle kunna köpa tågbiljetter på tågstationen, säger Ingvar Johansson

– Det stängs mer och mer här ute på glesbygden, säger hans fru Heli Johansson luttrat och vandrar sakta vidare ut på stan.

Hasse Swartz som jobbar på Pressbyrån säger lite syrligt.

– Det är som vanligt i inlandet. Här är alltid lätt att dra ner. Kanske kan det bli så i framtiden att vi här på Pressbyrån får sälja biljetterna. Jag tror att SJ som helhet skulle må bra av att satsa mer på service, i stället för att dra in på servicen, säger han.