Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ tvingar oss att ta flyget för att komma till Stockholm

Nu har SJ presenterat sitt nya tåg, SJ3000, för utvalda kunder i staden. Ett fint tåg som säkert kommer att uppskattas av resenärerna, när det nu sätts i trafik?

Annons

Fortfarande finns så många fel på tåget, att ett halvår efter planerad start fortfarande inte vet när det blir premiär.

Samma dag som denna presentation meddelar även SJ att morgonens enda direktavgång till Stockholm kommer att tidigareläggas under vintersäsongen från klockan 05.39 till 04.50 på morgonen.

Förutom denna start mitt i natten kommer tåget inte gå den snabbaste vägen genom inlandet, utan ta omvägen via Sundsvall. Där kommer tåget dessutom göra ett uppehåll på 50 minuter. Det gör att vi kommer fram en timme senare än tidigare.

Även nattågen har sedan i maj i år fått en ny tidtabell. I stället för att avgå från Östersund 20.50 avgår nu tåget 23.20 från Östersund, och man måste stiga av tåget redan 06.30 i Stockholm annars blir man ofrivilligt passagerare mot Göteborg.

Innan biljetten är kontrollerad och man kommit i ordning närmar sig klockan 24 och sömnen blir kortvarig.

Ytterligare ett problem är sammankopplingen i Ånge med tåget från övre Norrland. Tåget från Jämtland och övre Norrland går gemensamt till Stockholm och Göteborg. Det har nu hänt flera gånger att tåget från övre Norrland varit sent.

Det har gjort att man kommit fram på förmiddagen i Stockholm. Tidigare gick tåget direkt från Jämtland till Stockholm och Göteborg.

Vi reser väldigt mycket i tjänsten, och åker gärna tåg, för det ger oss en möjlighet att jobba eller komma utsövd på morgonen till Stockholm, men med dessa kraftiga försämringar som SJ AB nu har infört, nödgas vi nu ta flyget.

Dels kommer vi säkrare fram på morgonen. Dels kommer vi inte att nicka till på våra möten på förmiddagen på kontoret i Stockholm som vi troligen kommer att göra om vi måste kliva upp vid 04-tiden på morgonen för att åka morgontåget till Stockholm.

Personalen är trevlig, komforten är god och dagtågen kommer för det mesta i tid, men vem förväntar sig SJ ska åka nattåg och morgontåget? Kundgruppen kan ju alla fall inte vara oss affärsresenärer. Vi blir allt mer tvingade att ta flyget för att komma till Stockholm.

Signatur: : Mikael Lindström
Karl-Erik Pettersson
Sonja Wredendahl
Maria Håkansson
Tomas Scott
Ida K M Karlsson
Frekventa affärsresenärer

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel